Larkin Poe – Self Made Man

Larkin Poe - Self Made Man album cover

De genomineerden voor de Americana awards zijn inmiddels bekendgemaakt. Onder de genomineerden valt country rocker Aubrie Sellers. Met haar laatste album Far from Home heeft ze hoge ogen gescoord. Naar mijn mening is Far from Home goed, maar niet heel bijzonder. Nee, geef mij maar deze nieuwe plaat van Larkin Poe, Self Made Man. Vergelijkbaar met de muziek van Aubrie Sellers, maar kwalitatief een stuk beter.

Larkin Poe zijn de twee gezusters Rebeccca en Megan Lovell uit de staat Georgia. Ze begonnen hun carrière in de Americana band The Lovely Sisters. Dat was in 2005 en in 2010 veranderden ze de bandnaam in Larkin Poe. De naam Larkin Poe is de naam van hun opa. Sinds 2010 zijn ze onder deze naam redelijk actief en hebben ze meerdere EP’s en LP’s uitgegeven.

De muziek van Larking Poe is als roots rock te omschrijven. De gezusters hebben Self Made Man zelf geproduceerd en uitgegeven op eigen label Tricki-Woo Records. Het resultaat mag er wezen want de plaat klinkt helder, rockend en heeft een prima flow. Het titelnummer en tevens album opener is daar een goed voorbeeld van. Een heerlijke rocksong die invloeden van Southern Rock laat horen.

Southern Rock is ook heel herkenbaar terug te horen op up tempo nummers Back Down South en Holy Ghost Fire. Zo ook op de wat ingetogen nummers zoals Danger Angel. Alhoewel ingetogen, de rock sound met zware gitaren blijft een terugkerend patroon en houdt het hele album aan. Rockend of niet, Larkin Poe behoudt haar eigen identiteit en voelt vooral heel authentiek aan.

De spoeling voor hedendaagse vrouwelijk roots rock artiesten is dun. Naar mijn mening is er genoeg vraag naar en zijn Aubrie Sellers en Larkin Poe goede voorbeelden van hoe het moet. Ze stralen uit hoe roots rock moet en kan zijn. Dat doen ze met hun muziek maar ook qua uitstraling naar de buitenwereld. Self Made Man heeft mij over de streep getrokken en ik ben overduidelijk fan.