Leah Blevins – First Time Feeling

Leah Blevins - First Time Feeling album cover

Net als je denkt dat het muziekjaar 2021 niet beter kan klopt er alweer een nieuw talent aan deur. Dit keer is het de onbekende Leah Blevins die imponeert met haar debuutalbum First Time Feeling. Een plaat die onder je huid kruipt en die je niet loslaat. Ik draai platen niet helemaal stuk, maar dat heb ik stiekem met First Time Feeling toch wel gedaan. En wat blijkt, zelfs na talloze draaibeurten behoudt het z’n kracht.

Wie zegt dat er uit Kentucky geen goede muziek komt? Hadden we eerder dit jaar Cole Chaney met fantastisch debuut Mercy en natuurlijk mag alternatieve country leider Tyler Childers niet worden vergeten. Na Texas en Nashville komen uit Kentucky toch wel de meest belovende country acts. Leah Blevins kan daar zomaar vanuit het niets aan worden toegevoegd.

Maar First Time Feeling is niet opgenomen in Kentucky. Daarvoor reisde Blevins af naar Texas. Samen met Paul Cauthen en Beau Bedford namen ze First Time Feeling op. Cauthen is naast producer ook een redelijk bekende country artiest en heeft een aantal uitstekende albums op zijn naam staan. De productie van First Time Feeling heeft wat raakvlakken met Cauthen’s muziek en klinkt ook hier heerlijk urgent en direct.

De hoogtepunten van First Time Feeling zijn op geen hand te tellen. De tien nummers zijn allemaal juweeltjes die ontdekt mogen worden. Deze muziek luistert zo lekker weg en je doet de tijd even helemaal vergeten. Als muziek dat voor elkaar krijgt weet je dat je goed zit. Alle nummers bevinden zich dus op zeer hoog niveau en elk heeft zo z’n charmes.

Let vooral op de kleine details op First Time Feeling. De fiddle accenten op Beautiful Disaster zijn ontzettend mooi en de subtiele achtergrondzang op single Believe tilt het nummer omhoog en maakt hier veel indruk. Het is duidelijk dat dit project van Leah Blevins met passie, liefde en vooral vakmanschap is geproduceerd. De plaat bevat alles wat een goede plaat zou moeten hebben. Is het country, is het folk, is het Americana? Een beetje alles van dat, maar dat is hier niet het punt. Geniet vooral van dit soort prachtige muziek zonder in hokjes denken.

Leah Blevins maakt voor mij een van de meest verrassende en beste platen van 2021 tot nu toe. Dat zal ik waarschijnlijk bij eerdere andere platen van 2021 ook hebben gezegd, maar First Time Feeling kan je aan dat rijtje toevoegen. Ik denk dan snel aan de plaat van Morgan Wade, Wilder Days. Die is daarmee doorgebroken en eigenlijk zie ik niet waarom dat met Leah Blevins niet kan gaan gebeuren. First Time Feeling is een pure authentieke muziek plaat die maar niet doet vervelen. En dat is al heel knap in de gefragmenteerde muziekindustrie van tegenwoordig.

Uitgebracht door Thirty Tigers