Lilly Winwood – Time Well Spent

Lilly Winwood - Time Well Spent album cover

Nashville is onlosmakelijk verbonden met country muziek. De grote country sterren opereren voornamelijk vanuit Nashville. Maar is er ook wel degelijk ruimte voor andere genres binnen deze stad. Zo woont Americana artiest Jason Isbell in Nashville en zo ook Lilly Winwood. De dochter van rock artiest Steve Winwood kwam naar Nashville voor vakantie jaren geleden vanuit Engeland. Die vakantie mondde uiteindelijk uit in een permanent verblijf.

Winwood kwam in aanraking met verschillende musici zoals Americana artiesten Don Gallardo en Boo Ray. Ze verscheen op verschillende albums als featured artiest en werd met het nummer Shine a Light On Me door magazine Rolling Stone genomineerd bij de top 10 van beste country en americana nummers. De potentie borrelt in Lilly Winwood en begin dit jaar kwam debuut plaat Time Well Spent uit.

Time Well Spent schiet uit de startblokken. Met het pure Americana nummer Bruno laat Winwood in de opening meteen aan de luisteraar horen dat het menens is. Dat niveau wordt de volgende nummers vastgehouden. Alhoewel Lilly’s vader een echte rocker in zijn hoogtijdagen was, houdt Lilly het vooral intiem op Time Well Spent. De zoete melodieën doen je wegdromen. Dat gebeurt vooral bij de openingsnummers.

Naar mate de plaat vordert zakt het een beetje in. Een paar niemendalletjes die weinig indruk maken, maar dat wordt naar het einde toe volkomen goed gemaakt. One Step Behind en vooral afsluiter You’ll Know Where to Find Me is met zijn fiddle klanken een afsluiter waar je als Americana artiest alleen maar van kan dromen. Lilly Winwood maakt het waar op Time Well Spent.

Maar er is nog meer instrumentatie wat in positieve zin opvalt. Luister op One Big Sky en Smell of Defeat naar de pianoklanken die ontzettend effectief zijn ingezet. Het zijn minimale details, maar ongelofelijk plezierig voor het oor. De productie heeft hier zijn best gedaan. Het maakt Time Well Spent daardoor net iets beter dan de rest.

De verschillende instrumentatie die soms country, soms blues, soms folk aanvoelen en uiteindelijk het label Americana krijgt. Het is van alles wat, maar het voelt allemaal organisch aan en er is vooral op de details gelet. Toegegeven zakt het in het midden een beetje in, maar dat doet niets onder aan de overall kwaliteit van Time Well Spent. Met de prettige stem van Lilly, die soms wat doet denken aan Suzanne Santo en Becky Warren schaar ik dit album als een van de verrassingen van het prille jaar 2021.

Het is natuurlijk nog te vroeg om te spreken over eind 2021, maar Time Well Spent zal ik niet vergeten. De ervaringen die Winwood heeft opgedaan in haar jongere jaren in Nashville en de muzikale genen die ze heeft geërfd van haar vader maken van Time Well Spent een klasse plaat. Rijke productie, prettige stem en diverse instrumentatie maken dat ik tot deze conclusie kom. Een Americana plaat om te onthouden. (Eigen Beheer)