Logan Ledger – Logan Ledger

Logan Ledger album cover

Nieuwe gezichten op het Americana front. Logan Ledger brengt met zijn gelijknamige debuut album een mix van folk, country en rock waar beginnende artiesten van mogen dromen. Rounder Records voelde zich geroepen om Ledger op te nemen in het artiestenbestand en ik geef ze geen ongelijk. Het album lijkt zo op het eerste gehoor uit de jaren 60 te komen, maar is toch echt dit jaar verschenen. En dat soort albums worden er tegenwoordig niet veel meer gemaakt.

Rounder Records heeft naar mijn mening sowieso een goed instinct voor interessante en kleurrijke artiesten aantrekken. Zo heb ik positieve ervaringen van het nieuwe album Look Long van Indigo Girls. En niet te vergeten dat Ruston Kelly zijn debuut Dying Star en follow up Shape & Destroy onder Rounder heeft uit gebracht. Ook op het label staat beginnende artieste Katie Pruitt die met Expectations dit jaar een zeer verdienstelijk debuut aflevert.

Maar terug naar Logan Ledger. Het debuut van Ledger is absoluut niet minder verdienstelijk. Geen commerciële poespas, maar een echte old school country / americana plaat. Elektrische gitaren, opbeurende drums en pedal steel doen dit album veel goeds.

Logan Ledger flirt op album opener Let the Mermaids Flirt With Me met zogenaamde fictieve zeemeerminnen. Een traag nummer die eerlijk gezegd nu niet zo snel uitnodigt voor een verdere kennismaking, alhoewel het doet denken aan een jonge Willie Nelson. De aanhouder wint, want met Electric Fantasy, met een soort James Bond-achtige intro, levert Logan Ledger puik werk af. Up temp beat en teksten over het verlangen naar liefde. Country all the way.

Starlight heeft een lekkere Western Swing vibe waar op gedanst mag worden. Het doet terug verlangen naar de jaren 50 en 60 toen muziek nog duizenden mensen naar de danshallen trok. Ook (I’m Gonna Get Over This) Some Day heeft diezelfde dansvibe en balanceert het album naar een mooi geheel.

Zonnige en warme dagen horen over het algemeen een positief gegeven te zijn. Niet voor Logan Ledger, want alhoewel het een warme dag is heeft op afsluiter Imagining Raindrops zijn meisje hem verlaten. Hij vraagt hij zich af of zij nog steeds van hem houdt. Een vraag waar hij waarschijnlijk nooit een antwoord op zal krijgen. Een mooie tranentrekker, waar pedal steel de boventoon voert en je laat meevoeren in zijn belevingswereld.

Logan Ledger levert met deze plaat een pareltje af die absoluut zijn mannetje staat in de Americana muziek en niet mag worden vergeten. Heel knap dat je zo’n debuut kan neerzetten. Niet iedere artiest heeft deze kwaliteiten in zich. Logan Ledger is er zeker één voor de long run. Chapeau.