Luke LeBlanc – Only Human

Luke LeBlanc - Only Human album cover
Luke LeBlanc - Only Human album cover

Met de eerste klanken van de nieuwe plaat van Luke LeBlanc wist ik gelijk dat ik goed zat. Dit is muziek dat precies in mijn straatje past. Wat voor straatje precies? Country dat verweven is met Americana muziek en veel gelijkenissen toont met een groot artiest als Bob Dylan ten tijden van de jaren 60 en 70. Natuurlijk is Dylan vele maten groter dan de relatief onbekende LeBlanc, maar is daardoor niet minder genietbaar.

Ik ben niet de enige die de associatie met Bob Dylan legt. Als je een beetje bekend bent met Dylan en Only Human opzet van LeBlanc dan kom je er niet omheen. Maar Luke LeBlanc won op 13-jarige leeftijd al zijn eerste prijs. Niets minder dan de Zimmy’s (vernoemd naar Robert Zimmerman, Bob Dylan), een singer / songwriter competitie in Hibbing, Minnesota. Dat Luke LeBlanc een groot talent is wordt hiermee wel duidelijk.

Het maken en produceren van muziek zat er al vroeg in bij LeBlanc. In 2018 bracht hij zijn debuut EP Time on My Hand uit en werd opgepikt door grote muziekcritici zoals Bluegrass Situation, Americana Highways en Glide Magazine. 3 jaar later en veel ervaringen rijker brengt LeBlanc zijn debuut Only Human uit. Die jarenlange ervaringen komen allemaal samen op deze plaat en is een wonderschoon staaltje country muziek.

Of zoals in de inleiding gezegd een verweving van country en Americana muziek. Only Human is wat dat betreft niet pure country, want daarvoor rijkt de muzikale inkleuring en gebruik van instrumentatie niet ver genoeg. Toch hoor je hier tinten van fiddles en pedal steels die nog iets van country blootleggen. Daarnaast is deze plaat heel open en toegankelijk. Je pakt het snel op en de melodieën nestelen snel in je hoofd. Niet heel onplezierig en juist heel fijn om naar te luisteren.

Luke LeBlanc mag dan nog niet zijn doorgebroken bij een groter publiek, met Only Human zet hij wel degelijk grote stappen. De mogelijkheid om meer bekendheid te genereren met deze nieuwe plaat pakt hij met beide handen aan. Only Human heeft een hele strakke, schone productie en laat vooral veel kwaliteit horen. Dit is niet zomaar een debuutalbum die even snel in elkaar is gezet. Er is goed nagedacht over de muzikale inkleuring en veel gelet op de details. LeBlanc is er een om in de gaten te houden.

De tijd moet uitwijzen of Only Human de kracht heeft om door te breken bij een groter publiek. Met een beetje geluk en veel aandacht van muziekcritici kan LeBlanc met deze plaat ver komen. Hier niets dan alleen maar positieve bewoordingen en ik hoop van harte dat dit een opening wordt naar een wijder publiek, grotere optredens en nieuwe platen.