Malcolm Holcombe – Tricks of the Trade

Malcolm Holcombe - Tricks of the Trade album cover

Nashville veteraan Malcolm Holcombe is terug met nieuwe plaat Tricks of the Trade. Het is zijn zesde in 7 jaar tijd en er lijkt geen stoppen aan. Als je denkt dat de creativiteit na zoveel platen opdroogt heb je het mis. Integendeel, Tricks of the Trade klinkt rauw, puur en authentiek. Dat Nashville kwalitatief goede singer / songwriters aflevert daar is Malcolm Holcombe het bewijs van.

Holcombe produceert en speelt al een aardig tijdje muziek. Zijn eerste plaat A Far Cry From Here stamt alweer uit 1994 en hij maakte sindsdien talloze platen die redelijk goed ontvangen werden. Alhoewel voor een klein publiek. Het zijn platen waar ik niet bekend mee ben en Tricks of the Trade is mijn eerste. Malcolm Holcombe zelf is mij niet eerder opgevallen. Daar gaat de komende tijd verandering in komen, want deze plaat trekt mij over de streep.

Het eerste wat in mij opkomt is, en je niet kan negeren, is de stem van Holcombe. Die is rauw en heeft veel slijt. Vergelijkingen met de oude nog steeds levende legende Bob Dylan maak je dan ook snel. Het heeft heel veel raakvlakken. Dat maakt van Tricks of the Trade naar mijn mening een plaat minder geschikt voor de jongere generatie. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar het moet je liggen. Voor de jongere generatie klinkt dit oubollig in de oren.

De muzikale inkleuring beslaat veel verschillende genres. Blues is er eentje die duidelijk op Tricks of the Trade zijn intreden doet. Maar ook folk en country kan je hier aan toevoegen. Het maakt van deze plaat een variƫrend geheel die je meebrengt door verschillende muziekstijlen. En dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet erg en kan dat alleen maar waarderen. Malcolm heeft duidelijk zijn jarenlange ervaringen optimaal weten te benutten op deze plaat.

Alhoewel ik geen grote tekstenman ben als het op muziek aankomt wil ik hier toch even stil bij staan. Malcolm Holcombe houdt zijn teksten veelal abstract en is soms moeilijk te volgen. Maar net zoals Bob Dylan schuwt hij het niet om het politieke aspect aan te pakken. Je hoort Holcombe dat dan ook op verschillende nummers uitlichten. Maar ook de “normale” worstelingen van het leven krijgen een plaats in zijn teksten.

Malcolm Holcombe is niet enorm bekend zoals Bob Dylan. En dat gaat hij ook niet worden. Maar dat hij degelijke Americana muziek produceert is wel duidelijk. Tricks of the Trade zal waarschijnlijk niet hele hoge ogen gaan gooien, naar mijn mening volledig onterecht, want dat Malcolm Holcombe goede muziek kan schrijven bewijst hij hier. Alhoewel ik weinig van zijn albums ken doet deze nieuwe plaat wel uitnodigen naar zijn oeuvre. Een authentieke artiest die op een eigenzinnige manier muziek maakt vanuit passie, dat is Malcolm Holcombe samengevat.

Uitgebracht door Gypsy Eyes Music