Mandy Moore – Silver Landings

Mandy Moore - Silver Landings album cover

This Is Us tv ster Mandy Moore komt met een zachte zilveren landing terug de muziek wereld in. Ooit begonnen als muziek artiest, later een bekende filmactrice geworden, laat met haar nieuwste album Silver Landings een folk c.q. pop sound horen die haar oude liefde Ryan Adams doet vergeten.

En ook logisch om Ryan Adams doen te vergeten. Alhoewel niet op muzikaal gebied, want ik heb Ryan Adams hoog zitten met de albums die hij heeft uitgebracht. Hoe hij Mandy Moore, en waarschijnlijk ook andere vrouwen, persoonlijk heeft behandelt is natuurlijk niet netjes. En dan druk ik het nog zacht uit. In eerste instantie was het de bedoeling dat Ryan Adams vorig jaar 3 albums zou uitbrengen, maar dat werd verstoord doordat o.a. Mandy Moore haar beklag deed over hoe hij met haar is omgegaan. Het verhaal explodeerde in de media en Ryan Adams werd als persona non grata gesteld.

De hele affaire levert uiteraard songmateriaal op. Dat doet ze op Silver Landings niet verkeerd, maar het blijft allemaal toch aan de veilige kant. Met behulp van haar nieuwe liefde Taylor Goldsmith (Dawes) laat ze haar country roots achter zich en is Silver Landings een popplaat geworden zonder echt commercieel te zijn. Misschien komt dat wel juist door Taylor Goldsmith die met Dawes een prima positionering in de Americana markt heeft genomen. Memorabele momenten die Taylor Goldsmith en zijn band in het verleden hebben geproduceerd vind je helaas niet op Silver Landings. Daarvoor is het té pop-georiënteerd. Maar een melige en relaxte plaat is het wel geworden. Er is bij mij dan ook geen moeite om de plaat uit te zitten en dat zijn positieve signalen.

Mandy Moore zal de komende jaren nog regelmatig worden gelinkt aan Ryan Adams. Naast dat ze natuurlijk een uitstekende actrice is. Het verband tussen Silver Landings en Ryan Adams is er niet en dat is maar goed ook. Misschien sijpelt het nog af en toe door in de teksten op de plaat, maar je merkt dat Mandy Moore bevrijdt is en een nieuw pad bewandelt. Een pad die ooit een duet album oplevert tussen haar een Taylor Goldsmith. Dat hoop ik tenminste en zou naar mijn mening wel ontzettend mooi zijn.