Mercy John – This Ain’t New York

Mercy John - This Ain't New York album cover

Wie zegt dat er geen goede Nederlandse country, americana of folk muziek gemaakt wordt? Eerder in deze rubriek zagen we Digna Janssen en Johan Smeets schitteren als duo van Jodymoon met het vorige jaar verschenen A Love Brand New. Ilse DeLange verloochend haar country roots niet met het recent verschenen Gravel & Dust. We horen op deze plaat fantastische country muziek geproduceerd in Nashville, Tennessee. Vandaag ontdekken we de muziek van Jason Isbell look-a-like Mercy John uit Veghel.

This Ain’t New York is zijn debuutplaat uit 2017 en in 2019 volgde zijn tweede plaat Let It Go Easy. Mercy John was tot voor kort nog een redelijk onbekende artiest in Nederland. Alleen de fijnproevers van het country / americana genre waren met Mercy John bekend. Hij maakte meer bekendheid met de songwriter credit van het nummer Rollercoaster. Ik denk dat menig Nederlander bekend is met dit nummer van Danny Vera. Mercy John schreef dus mee met dit nummer. Hij maakte zelfs zijn opwachting bij Veronica Inside, waar hij optrad.

Terug naar zijn debuutplaat This Ain’t New York. Om eerlijk te bekennen heeft de plaat wel een heel hoog Jason Isbell-gehalte, maar de nummers kloppen zogezegd. Het album zit goed in elkaar. De productie is on-Nederlands goed en kan zo met de grote uit Amerika meedoen. Luister eens naar titelnummer This Ain’t New York of Don’t Leave Me Now en Better To Be Safe en je begrijpt wat ik bedoel. Americana muziek zoals het hoort te zijn. De stem van Mercy John doet wijle denken aan eerder genoemde Jason Isbell, maar ook Ryan Adams doet een belletje rinkelen.

Er staan genoeg knallers op, maar slotnummer Strangers spant de kroon. Een zeven minuten durende epos. Het is een briljant slot van een prachtige plaat waar andere Americana artiesten alleen maar van kunnen dromen. De gitaarsolo die na vier minuten inzet is onwerkelijk goed. Het zorgt er voor dat This Ain’t New York niet zomaar één van de velen is, maar van buitencategorie.

Nederland is een absolute top Americana artiest rijker. Zijn tweede plaat Let It Go Easy is ook voortreffelijk, maar ik schat This Ain’t New York nog net even wat hoger in. De productie, de instrumentatie en vocals maken van Mercy John een artiest waarvan we hopelijk nog lang van kunnen genieten.