Nathan Bell – Red, White and American Blues

Nathan Bell - Red White and American Blues album cover

Een lekker ruige blues plaat ontbreekt nog aan het muziekjaar 2021. In ieder geval bij mij in het albumlijstje. Laat Tennessee singer/songwriter Nathan Bell nu juist net dat leveren. De titel verklapt het al een beetje en er is niks over gelogen. Red, White and American Blues is een plaat doordrenkt met blues invloeden en alhoewel blues nog niet bekend terrein voor mij is verrast deze plaat mij wel.

Dat doet het ten eerste door de interessante gastartiesten die op dit album prijken. Een van die namen is Patty Griffin, inmiddels toch wel een gevestigde naam in de folk en country wereld. Ze doet een paar nummertjes mee met Nathan Bell en is een waardevolle toevoeging. Een stem zoals die van Griffin herken je van mijlen ver en is een lust voor het oor.

Naast het blues aspect krijgen we ook een scheutje soul mee op Red, White and American Blues. Die soul invloeden kleurt een andere gastartiest heel mooi in. Namelijk Regina McCrary. Nog nooit van deze dame gehoord, maar haar stemgeluid straalt heel veel soul uit en past uitstekend bij die van Nathan Bell. Hij kent zijn muziek vrienden.

Tot slot is voor mij de meeste bekende naam die haar stemgeluid leent aan deze plaat Aubrie Sellers. Het is één nummer, maar ik begrijp waarom Nathan Bell voor Sellers kiest. De dochter van Lee Ann Womack maakt solo naam met haar zogenoemde garage country. Het nummer Running on the Razor op Red, White and American Blues past perfect bij Aubrie Sellers. De scheurende gitaren vliegen je om de oren en het nummer had niet misstaan op een van Sellers’s platen. Fijn hoogtepuntje.

Dus ja, dit album beslaat wel een aantal verschillende genres, maar niettemin heerst de blues. Nathan Bell is vooral een eersteklas liedjessmid en schuwt niet om zowel onderwerpen als de liefde te bezingen als zowel het Amerikaanse politieke landschap. Red, White and American Blues was al in 2019 klaar, maar de pandemie duwde de release terug naar september van dit jaar. Maakt niet uit, want de teksten zijn relevanter dan ooit.

Nathan Bell is en blijft een rasechte Amerikaans. Hij is trots op dit fascinerende land, maar kent ook de pijnpunten. Hij weet het allemaal goed te verpakken en maakt met deze plaat min of meer een reflectie op hedendaagse Verenigde Staten. Daarin zweeft hij door eerdere genoemde genres zoals blues, soul en country. Het is prettig om eens een album te horen die ruig en en vol blues klinkt.

Tussen alle country platen door is Red, White and American Blues een plaat die duidelijk een standpunt neemt en vorm is gegeven door ervaren liedjessmid Nathan Bell die weet hoe muziek in elkaar zit. Eerste indruk van deze Nathan Bell is zeer positief en ik verwacht in de toekomst meer van dit soort kwaliteit muziek van hem. En dan hoop ik dat ik een stuk meer kennis heb over het blues genre. Deze plaat maakt de deur naar mijn beginreis door dit genre in ieder geval een stuk meer open. Nu nog maar eens de tijd vinden…

Uitgebracht door Singular Recordings / Gokuhi Ent.