Red Shahan – Javelina

Red Shahan - Javelina album cover

Wat was en is Culberson County uit 2018 van de Texaanse Red Shahan een prachtige country rock plaat. Heeft in dat jaar aardig wat opgestaan hier en ik ben er eigenlijk nu nog steeds niet op uitgekeken. Onverwachts kwam ik vorige maand zijn aankondiging van zijn nieuwe plaat Javelina tegen. Ergens weggestopt op een Amerikaanse country nieuws website. Na een kijkje op zijn website te nemen staat er helemaal geen vermelding van deze nieuwe plaat. Rare, vreemde strategie om een album aan de man te brengen.

Maar uiteindelijk heeft Javelina dit afgelopen weekend veel opgestaan. En ik raakte helemaal weer terug naar de vibes uit 2018. Aan Culberson Country was ik al helemaal verslingerd, maar aan Javelina misschien wel meer. Dit is country rock zoals het hoort te zijn. Simpel in z’n eenvoud en elk nummer is raak. Red Shahan grijpt je beet en laat je niet los. Fantastische melodieën die meteen in je hoofd nestelen en die je tevens gelijk mee neuriet.

Javelina is op het label 7013 Records uitgebracht. Op zich niet veel bijzonders, het is een redelijk onbekend label. Maar op dat label verscheen ook Austin Meade’s album Waves uit 2018. Samen met Culberson Country van Red Shahan een van mijn meest beluisterde albums uit dat jaar. Austin Meade bracht eerder dit jaar Black Sheep uit en liet een totaal ander geluid horen dan Waves. Een geluid dat richting metal, hard rock en dergelijke verschoof.

Ik was toen ik het eerst van Javelina hoorde dan ook een beetje bang dat Red Shahan misschien zo’n zelfde kant op zou gaan. Maar titelnummer en single Javelina maakte mij meer dan gerust. Dit is de Red Shahan van Culberson County en misschien nog wel een paar treden beter. En uiteindelijk is heel Javelina pure country rock, met veel liefde gemaakt en bevat een rauwe Texas productie.

Red Shahan heeft met Javelina zijn oeuvre sterk uitgebouwd. Het telt inmiddels 3 albums en met nummers zoals Javelina, Get the Money, Wild Ride en Vulture Culture verstevigd hij alleen maar zijn set van topnummers. Ik kan begrijpen dat het lastig is voor relatief jonge country artiesten om je muziek aan de man te brengen. Maar met wat Red Shahan hier op Javelina laat horen kan je eigenlijk niet om hem heen. Dit zijn ook nummers die het in een live setting prima gaan doen. Dit soort country muziek hoort wat mij betreft gewoon te worden opgepakt door een groter publiek van country luisteraars.

Ik hoop dat de Nederlandse country luisteraar dat ook zo ziet. Red Shahan is een groot talent en bewijst met Javelina opnieuw dat hij tot de buitencategorie van Texas country artiesten hoort. Er wordt de laatste tijd weer flink opgetreden, vooral in Texas, en ik hoop dat Red Shahan zijn zaakjes op orde heeft. Ja, de promotie en aankondiging van dit album hadden beter gekund, maar Javelina levert kwaliteit. Kwaliteit die niet onderschat mag worden en van mij een stevige plek verdient het hedendaagse country muziek spectrum. (7013 Records)