Rev. Peyton’s Big Damn Band – Dance Songs for Hard Times

Rev Peyton's Big Damn Band - Dance Songs for Hard Times album cover

Het is even bijkomen na het luisteren van deze nieuwe plaat van Rev. Peyton’s Big Damn Band. Wat een kolossaal gitaargeweld komt er op je af gedurende eigenlijk het hele album. De titel Dance Songs for Hard Times kan letterlijk worden genomen. Haal je dansschoenen maar uit de kast en oefen op je dansbewegingen, want dat komt helemaal goed met deze plaat knallend door je speakers.

Eerwaarde Peyton, de frontman en gitarist van de Big Damn Band, heeft een moeilijk jaar achter de rug. Onzekere tijden door de pandemie, waarvan Peyton niet wist wat er ging gebeuren met zijn muziek carrière, huis, werk en het leven op zich. Daarnaast werd Peyton’s vrouw Breezy ook nog eens ziek. Waarschijnlijk besmet met het Covid virus. Daar bovenop kwam nog het nieuws dat Peyton’s vader gediagnoseerd werd met kanker.

Het was dan ook verrassend voor hem dat de muziek zo makkelijk tot hem kwam. Dance Songs for Hard Times is geschreven in de periode van april tot mei 2020. Het resultaat is een blues plaat met veel invloeden uit de rock. Open, toegankelijk en makkelijk te verteren. Je zit snel in de plaat en laat je tot het laatste nummer niet meer los.

Wat vooral opvalt is de stem van Rev. Peyton. Deze is rauw, krachtig en een lust voor het oor. Het lijkt hem allemaal heel makkelijk af te gaan. Eerste associatie die ik met deze vocals heb is die van Meat Loaf. Bijna een één op één kopie, alleen op deze plaat is de muzikale inkleuring bluesrock. Het zorgt er in ieder geval dat je intrigerend blijft luisteren en blijft verbazen hoe dit stemgeluid toch mogelijk is.

Rev. Peyton’s Big Damn Band maakten later in 2020 de trip naar Nashville om Dance Songs for Hard Times op te nemen. Dat deden ze gelukkig met een gezonde Breezy Peyton en een vader de vrij werd verklaard van kanker. Voor de productie schakelden de band Vance Powell in. Een Grammy winnaar die onder andere albums produceerde van Chris Stapleton en Jack White. Indrukwekkend, en het rauwe muzikale geluid van Stapleton hoor je duidelijk terug op Dance Songs for Hard Times.

Al met al is dit gewoon een strakke en stoere blues & rock plaat. Het luistert heel makkelijk weg en zoals gezegd is dit de perfecte plaat om eens een dansje te wagen. Natuurlijk nog niet mogelijk in uitgaansgelegenheden, maar waarom zou je stiekem thuis niet op nummers zoals Too Cool to Dance, Way of Means of Come Down Angels je moves willen tonen? Dat maakt Dance Songs for Hard Times voor mij een grote verrassing, omdat ik weinig met het blues genre heb. Door de toegevoegde rockelementen op deze plaat kom je daar makkelijk doorheen en is dit gewoon een prachtige plaat. (Thirty Tigers)