Riley Green – Behind the Bar

Riley Green - Behind the Bar album cover

Nashville’s Riley Green zit als artiest in de categorie Morgan Wallen, Canaan Smith en Thomas Rhett. Zijn muziek is makkelijk in het gehoor liggende country en doet niet al te moeilijk. Zijn debuut Different ‘Round Here kwam uit in 2019 en was gelijk een succes. Green staat onder contract bij Big Label Machine Group en dit label huist onder andere Florida Georgia Line, Lady Antebellum en Brett Young.

Dus ja, we hier duidelijk te maken een mainstream country artiest. Daar is in principe niets mis mee en ook zijn nieuwe plaat Behind the Bar is zo mainstream als het kan zijn. Maar toch, zoals meerdere Nashville artiesten de laatste tijd doen, gooit Riley Green er wat authentieke country invloeden tegen aan.

Dan heb ik het over invloeden zoals hier en daar wat fiddles en pedal steels. Deze instrumentatie ligt op Behind the Bar er niet heel dik bovenop, maar ik bespeur toch dat hier extra aandacht aan is gegeven. Daarnaast heeft Riley Green een perfecte country snik in zijn stem die uitermate goed past bij de Nashville school.

Behind the Bar heeft zo zijn momenten. If It Wasn’t for Trucks is de grote hitsingle, maar mijn voorkeur gaat uit naar een nummer zoals That Was Us. De samenwerking met Nashville ster Jessi Alexander is er een die heel goed uitpakt. Sowieso houd ik van duo samenzang en ook op deze plaat speelt dat heel goed uit. That”s What I’ve Been Told is een andere uitschieter van deze plaat. De scheurende fiddles op de achtergrond zorgen voor een interessante inkleuring van dit nummer.

Voor Nashville maatstaven is dit een hele goede country plaat. Enige jammere is misschien de speelduur van 23 minuten. Die had van mij wel wat langer gemogen. Nu lijkt het toch meer op een EP dan op een volledig album. Riley Green had wat mij betreft nog wel wat langer in de studio mogen blijven. Maar wie weet worden we komende tijd verrast met meer nieuwe muziek.

Behind the Bar gaat het goed doen bij de “friday night people”. Daar bedoel ik mee dat naast dat dit enige authentieke country invloeden bevat toch echt een plaat is voor het grote publiek. Riley Green doet daarbij alles goed en zijn muziek schreeuwt gewoon om op maximale volume te zetten. Nogmaals, niets mis mee. De formule werkt ontzettend goed. Riley Green kan met Behind the Bar een prima nieuw hoofdstuk toevoegen aan zijn groeiende country carrière.

Uitgegeven door Big Label Machine Group