Ryan Curtis – Rust Belt Broken Heart

Ryan Curtis - Rust Belt Broken Heart album cover

De vijver met alternatieve country singer / songwriter is momenteel overvloedig. Artiesten zoals Vincent Neil Emerson en Colter Wall gaan fier aan de leiding, maar dat betekent niet dat er niet meer ruimte is voor nieuwe aanwas. Integendeel, ik persoonlijk juich het zelfs toe. Er breekt dan af en toe een groot talent door met veel potentie en een dosis aan authenticiteit. Ryan Curtis is er zo één en bracht deze maand zijn debuut Rust Belt Broken Heart uit.

Ryan Curtis is een man die inmiddels om en nabij tien jaar in de muziekindustrie bivakkeert. Dat doet hij in verschillende genres. Roots, blues, soul, rock, folk en country, niets is hem teveel. Maar de laatste jaren trok hij toch meer naar het country genre. Geef hem eens ongelijk. In de winter van 2020, met een boel liedjesmateriaal, verplaatste hij zich naar Oregon om een EP op te nemen.

Binnen een dag waren de demo’s voor de EP klaar. Hij had nog twee dagen over om verder te produceren. Dat deed hij dan ook en resultaat was een heel album aan nummers die allemaal eenzelfde stijl bevatten. Het werd toen voor Curtis al duidelijk dat dit een volledige LP zou worden. Hij keerde terug naar standplaats Boise, Idaho om het album te voorzien van een degelijke productie met zijn band.

Rust Belt Broken Heart is country en western tot de kern. De steel gitaren en fiddles vloeien rijkelijk vanaf de eerste minuut. Die muzikale inkleuring is wat er echt uitspringt en je steeds doet terugkeren naar de plaat. Ook de stem van Ryan Curtis is een van de speerpunten van deze plaat. Rauw, bedreven en authentiek. En die grauwe rafelrandjes doen deze plaat veel goeds.

Het album Rust Broken Heart kan worden vergeleken met die van Vincent Neil Emerson laatste plaat. Enige kanttekening is dat Curtis in zijn muzikale inkleuring nog iets maar nadruk legt op de donkere tinten. Daarnaast zijn de teksten ook niet licht en beslaan het harde leven van het Amerikaanse Midwest. Het alleen zijn, harde werken en drankverslaving zijn allemaal onderwerpen die voorbij komen.

Dat we hier te maken hebben met een ongelofelijk krachtige country en western plaat wordt gelijk duidelijk. Ryan Curtis straalt op deze plaat een en al authenticiteit uit en verbergt dat niet. Rust Belt Broken Heart klinkt vol met heerlijke instrumentele details, pluim gaat uit naar de band en productie. Curtis staat z’n mannetje en toont met dit debuut aan dat hij mee wil spelen in de Major League. Het ultieme onontdekte country pareltje die klaar staat om ontdekt te worden. Ryan Curtis heeft mijn volle vertrouwen.

Uitgebracht door American Standard Time