Rylan Brooks – If Wishes Were Horses

Rylan Brooks - If Wishes Were Horses album cover

Vrachtwagenchauffeurs, dat waren Nate Rylan en Chris Brooks. Samen reisden ze heel Amerika rond om goederen af te leveren en zo hun geld te verdienen. Totdat ze er achterkwamen dat ze allebei een knap staaltje gitaar konden spelen. 1+1=2 en zo was daar een begin gemaakt aan de band Rylan Brooks. If Wishes Were Horses is het tweede album van Rylan Brooks met pure en verfijnde country als resultaat.

Die country snik was er al op debuut Half Wild uit 2018. Die plaat werd goed ontvangen door de pers, maar echt potten breken deed het niet. Dat moet dan maar gebeuren met If Wishes Were Horses. Deze plaat brengt wat dat betreft het maximale uit het duo. Vanaf eerste nummer Abilene is de boodschap van Rylan Brooks simpel. Geen moeilijke inventieve melodieën en teksten, maar effectieve honky tonk knallers met daartegenover tedere liefdesballads.

Alhoewel ze elkaar als duo goed complementeren krijgen ze ook hulp vanuit Nashville. Dean Miller hebben Rylan Brooks aangewezen als producer. Dean is de zoon van country legende Roger Miller en heeft inmiddels een aardig lijstje producties op z’n naam staan. Komen Dolly Parton, Willie Nelson, Merle Haggard en George Jones je bekend voor? Dean Miller heeft met allen gewerkt en dit lijstje is nog maar het begin.

Productie technisch klinkt If Wishes Were Horses dan ook als een klok. Een echte authentieke country plaat met genoeg pedal steels en honky tonk stijl nummers. Wat wil je als liefhebber nog meer? Daarnaast wisselen de vocalen van Rylan en Brooks zich elk nummer af. Het stemgeluid is rauw, bevlogen en de muziek is zeer geschikt voor optredens in broeierige honky tonks, bars en andere podia.

De verhalen op If Wishes Were Horses gaan voornamelijk over het leven onderweg. Rylan en Brooks hebben genoeg ervaringen opgedaan als chauffeurs, maar de laatste jaren ook als muziekartiesten. Die verhalen komen terug op If Wishes Were Horses en zijn prachtig om aan te horen. Natuurlijk doet liefde het ook altijd goed en is daarvan titelnummer en ballad If Wishes Were Horses een van de beste van de plaat. Heerlijke pedal steels kleuren dit nummer heel mooi in.

Rylan en Brooks hebben een kwalitatief hoogstandje met If Wishes Were Horses afgeleverd. Samen met een top-producer plus andere ervaren Nashville muzikanten is dit album alles wat de hedendaagse countryliefhebber nodig heeft. Oubollig is dit allerminst te noemen en gaat helemaal met deze tijd mee. Beetje Outlaw Country en beetje Southern Rock maken van dit album een onvergetelijke reis door country muziek. Dit is er echt één die country fans niet mogen missen. (Lot Lizard)