Sean Devine – Here for It All

Sean Devine - Here For it All album cover

Sean Devine deed bij mij geen belletje rinkelen. Maar nu ik zie met wie hij allemaal samenwerkt voor de productie van zijn muziek kan ik zijn nieuwe plaat niet langs mij heen laten gaan. Here for It All is een prachtig rijke country plaat die de country luisteraar viel te bieden heeft. En die samenwerkingen mogen er ook zijn, wat deze plaat extra kracht meegeeft.

Wie zijn die samenwerkingen dan vraag je je misschien af? Ten eerste is de productie op naam van Josh Thompson, bekend van Cody Jinks. Devine ontmoette Thompson op een concert via outlaw country artiest Ward Davis. Davis introduceerde Devine bij Thompson als de Bob Dylan van Montana (waar Devine vandaan komt). Dat is iets te veel van het goede wat mij betreft, maar het balletje ging rollen. Na wat demo’s verstuurd te hebben wilde Thompson een plaat opnemen met Sean Devine. Een plaat geheel met de back-up band van Cody Jinks. Devine zei natuurlijk gretig ja en Here for It All als resultaat.

De band van Cody Jinks staat bekend als The Tone Deaf Hippies. En je hoort op Here for It All het strakke spel dat wordt bespeeld. Een bevlogen country plaat waarvan de muzikale inkleuring van hoog niveau met Sean Devine in het middelpunt. Niets voelt te geforceerd aan en de gehele plaat klinkt heel natuurlijk en organisch. Sean Devine heeft het heel toegankelijk weten te houden zonder te veel poespas.

Zo’n nummers als Texas and Tennessee is er eentje om in te lijsten en in je speellijsten te zetten. Hoe country wil je het hebben? Devine raast in een aantal minuten door country geschiedenis. Carter Family, Hank Williams, Willie Nelson, Waylon Jennings en Johnny Cash komen allemaal voorbij. En Sean Devine is recente country sterren (en zijn vrienden) Ward Davis, Cody Jinks en Sunny Sweeney niet vergeten. Gaat mij een beetje te ver om die laatste drie samen te smelten met de oude country helden, daarvoor moeten ze nog jaren kwaliteit muziek produceren. Is hem vergeven, maar dit nummer is een van de sterkhouders op Here for It All.

Zo is de hele plaat een aaneenschakeling van goede country nummers. Het vliegt nergens uit de bocht en The Tone Deaf Hippies doen goed hun werk. Niets op aan te merken. De stem van Sean Devine is zeer acceptabel en doet mij denken aan een Rob Baird en Ross Cooper, uitstekende hedendaagse country en western artiesten.

Here for It All als voorproefje van het nieuwe album van Cody Jinks? Ja, dat kan je wel zo zien. Sean Devine maakt hier een sterke country plaat die fans van authentieke country en outlaw country erg zouden moeten waarderen. De geniet-factor van deze plaat is erg hoog, zeker met The Tone Deaf Hippies in vorm. Nu is het aan Cody Jinks om in november met Mercy het jaar knallend af te sluiten. Wat een fantastisch muziekjaar is het toch aan het worden.

Uitgebracht door Crazy Mountain