Son Volt – Electro Melodier

Son Volt - Electro Melodier album cover
Son Volt - Electro Melodier album cover

De tiende alweer van Son Volt. De alt-country / Americana band is niet te stoppen en heeft de vrije tijd van de lockdown optimaal benut. Het kwam ironisch gezien dan ook op een goed moment. De cyclus van het touren was voor Son Volt net afgelopen, zodat de weg vrij kwam voor het maken van een nieuw album. Frontman Jay Farrar en zijn band leveren opnieuw een intrigerend en kwalitatief hoogstaand muziekstuk af.

Toch had Son Volt van te voren 2020 iets anders voorgesteld. Wie niet? Ze zouden debuutalbum Trace groots vieren met het 25-jarige bestaan. Het liep natuurlijk heel anders en waren geforceerd om binnen te blijven. Nu bijna een jaar verder krijgen we met Electro Melodier nieuwe muziek en Son Volt staat weer in de startblokken om op tour te gaan. Niet alles pakt verkeerd uit.

Jay Farrrar nam voor Electro Melodier dan ook genoeg de tijd. Dit keer concentreerde hij zich vooral op de melodieën en minder om de teksten. Son Volt stond en staat bekend om zijn politieke teksten. Dat is ook op deze plaat het geval, maar je merkt ook duidelijk dat er meer aandacht besteedt is aan het muzikale klankentapijt.

Dat maakt van Electro Melodier een rijk en beladen album. Nummers zoals opener Reverie en Living in the USA zijn krachtige nummers die Son Volt doen laat schijnen. De energie spat er vanaf. Daar tegenover moet natuurlijk wat staan om die variatie te behouden. Dat gebeurt met een nummer als Diamonds and Cigarretes waar Farrar zijn liefde uit voor zijn vrouw. Ze zijn inmiddels 25 jaar bij elkaar.

De productie van dit album is dit keer op een iets andere manier verlopen. Veel verliep via de studio, maar een nummer als These Are the Times werd volledig opgenomen via Zoom. Een pandemie nummer bij uitstek en heel toepasselijk om hiervoor nieuwe productietechnieken te proberen. Het blijkt hieruit dat Son Volt vooruitstrevend en vernieuwend wil blijven. Dat valt alleen maar te prijzen.

Het is duidelijk dat Son Volt geen half werk aflevert. Electro Melodier beslaat bijna een uur en boeit tot het einde. De band kan inmiddels gezien worden als rots in de branding van het alt-country genre en met elk album wordt de rots groter en groter. Heel fraai om na 25 jaar muziek productie en 10 albums verder nog zo verfrissend en gedreven te klinken. Son Volt moeten we als band koesteren en vooral heel erg waarderen. Dat verdienen ze op z’n minst.

Uitgebracht door Transmit Sound / Thirty Tigers