Suzanne Santo – Yard Sale

Suzanne Santo - Yard Sale album cover

Americana artiest Suzanne Santo maakte veel indruk met haar solo debuut Ruby Red uit 2017. Dat was een plaat die hier de tijd nodig had om te landen, maar na intensief luisteren ontvouwde zich een prachtige plaat. Het heeft even geduurd, maar na vier jaar is Santo terug met Yard Sale. En gelukkig in een soort zelfde lijn als van Ruby Red.

Want eigenlijk was ik nog niet uitgeluisterd op Ruby Red en wilde ik meer horen. Dat komt helemaal goed met Yard Sale, want dit is een Ruby Red deel twee. Dat bedoel ik niet negatief en Suzanne Santo zal in de loop der jaren erg veranderd zijn, maar deze plaat laat veel horen zoals op haar debuut. Dat betekent Americana muziek met een smaakvol muzikaal kleurenpalet die gewoonweg niet gaat vervelen.

Dat de muziek uiterst genietbaar is wordt na een eerste beluistering van Yard Sale gelijk duidelijk. Santo maakt Americana muziek die zeer toegankelijk is met teksten die af en toe scherp uit de hoek komen. Maar waar mijn interesse vooral naar uitgaat is de stem van Suzanne Santo. Die is ongelofelijk sterk, krachtig en wordt gebracht met sterke overtuiging. Het is heerlijk om 50 minuten lang naar zo’n unieke stem te luisteren.

Yard Sale is het solo debuut van Santo, maar haar muziek carrière begon al een stuk eerder met haar band HoneyHoney. Paar uitstekende platen, maar ze besloten een aantal jaren geleden om een pauze te nemen. Vrij baan voor solo projecten. Zoals gezegd was Ruby Red het resultaat. Yard Sale ontstond tijdens touren met de populaire Ierse muzikant Hozier. Het heeft Santo’s nieuwe plaat goed gedaan.

Goed gedaan op een manier dat de muziek op Yard Sale absoluut geen gebrek heeft aan inspiratie. Als je als artiest een tijdje albums uitbrengt gebeurt het soms dat de creativiteit je soms in de steek laat. Maar Suzanne Santo weet hier heel sterk mee om te gaan. Het opdoen van nieuwe ervaringen zoals gebroken liefdes, nieuwe mensen ontmoeten, verhuizingen en veel reizen werpen z’n vruchten af. Yard Sale is alles behalve saai.

De spanning is erg direct en groot op singles zoals Bad Beast en Common Sense. Santo weet inmiddels hoe ze de aandacht van de luisteraar vast weet te houden. Alhoewel het een relatief lange plaat van 50 minuten is, vraag ik mij na afloop af waar de tijd is gebleven. Dat zijn positieve signalen die van Yard Sale een erg sterke plaat maken. Suzanne Santo heeft redelijk wat populariteit als ik naar de streamcijfers kijk. Deze plaat gaat daar alleen maar aan bijdragen.

Yard Sale is een sublieme plaat die Americana liefhebbers niet mogen missen dit jaar. Het heeft alles wat een goede Americana plaat zou moeten hebben in deze huidige tijd. Spanning, emotie, gevoel en vooral erg toegankelijk. Saai? Dat komt bij deze plaat niet in het woordenboek voor. Een dikke aanrader dit.

Uitgebracht door Soozanto Records / Soundly MusicMuziek