Ted Russell Kamp – Solitaire

Ted Russell Kamp - Solitaire album cover

De Amerikaanse artiest Ted Russell Kamp is een graag geziene artiest hier in Europa. Met zijn mix van roots, country en Americana muziek tovert hij fraaie muziek uit op zijn albums die veel indruk doet maken. Solitaire is zijn nieuwste wapenfeit en is de snelle opvolger van het vorig jaar verschenen Down in the Den. Dat album was speels en erg open, op Solitaire laat Kamp vooral een ingetogen, maar krachtige indruk achter.

Dat Ted Russell Kamp zo snel met een opvolger komt is natuurlijk niet heel verwonderlijk. In deze pandemie heeft de creativiteit van veel muzikanten de vrije hand. Er is meer dan tijd zat om dagen achter elkaar muziek te schrijven. De meeste artiesten weten wel raad met deze vrijheid. Zo ook Kamp die met Solitaire toch maar weer liefst 14 nieuwe nummers uitbrengt. Dan te bedenken dat Down in the Down ook al bijna een uur aantikt. En Solitaire klinkt alles behalve inspiratieloos.

Solitaire is voor het merendeel ontstaan thuis bij Kamp in Los Angeles. De meeste instrumenten op deze plaat zijn door Kamp zelf ingespeeld met hier en daar wat samenwerkingen. Solitaire klinkt dan ook helemaal niet als een one-man-show plaat. Er valt muzikaal gezien genoeg te ontdekken en is rijk belegd met allerlei instrumentatie zoals akoestische en elektrische gitaren, banjo’s en steel gitaren. De samenwerkingen zijn vooral toegelegd op de vocals die overdubt werden. Deze gastartiesten deden dat in hun eigen thuisstudio’s.

Solitaire is een echte Amerikaanse plaat geworden. Alles straalt country & western uit en met de rauwe stem van Kamp wordt dit genre extra benadrukt. Dit album is alweer het dertiende album van Ted Russell Kamp en hij blijft trouw bij zijn roots. Er wordt nergens echt geƫxperimenteerd en heel Solitaire heeft sterke en solide Americana fundamenten. Geen probleem, want het werkt simpel concluderend heel goed.

Dat Ted Russell Kamp een ervaren muzikant is moge dus wel duidelijk zijn. Ook is het feit dat hij al een lange tijd bassist speler is voor Shooter Jennings. Dat Kamp extreme kwaliteiten bezit om muziek te produceren valt niet te ontkennen. Een echte oude rot in het vak die precies weet hoe alles te plaatsen. Dit hoor je allemaal terug op Solitaire.

Ted Russell Kamp mag dus graag naar Europa komen. Nederland doet hij de laatste jaren ook vaak aan waar relatief veel publiek op afkomt. Dit afgelopen jaar is het er niet van gekomen, maar het eerste optreden in Nederland staat geboekt voor begin volgend jaar. Van alle plaatsen is Edam (Noord-Holland) de gelukkige stad. Met genoeg songmateriaal en vernieuwde energie belooft dit een mooi avondje te worden. Tot die tijd is het genieten van Solitaire dat prima tijdverdrijf is. Vooral voor de Americana en roots liefhebber. (Eigen Beheer)