The Flatlanders – Treasure of Love

The Flatlanders - Treasure of Love album cover

En weer hebben we een nieuwe plaat van een van de oude garde. Eerder dit jaar brachten artiesten zoals Alan Jackson, Travis Tritt en Gary Allan al een nieuw album uit. Nu is het tijd voor een ander iconische band om uit de schaduw te stappen. Ik heb het namelijk over Texas trio The Flatlanders. Na 12 jaar komen zij terug met Treasure of Love.

Het debuut van The Flatlanders gaat ver ver terug. In 1976 kwam All American Music uit en sindsdien hebben ze 7 albums uitgebracht. Dat is niet veel voor een band, maar zoals ze zelf zeggen houdt het ze jong en hebben ze ook andere prioriteiten. Voor live optredens komen ze wel zo nu en dan bij elkaar om het vuur wakker te houden.

Daarnaast schrijven trio Butch Hancock, Joe Ely, en Jimmie Dale Gilmore constant aan nieuw songmateriaal en zo is Treasure of Love ook ontstaan. De pandemie heeft een handje meegeholpen om het proces van deze nieuwe plaat te versnellen. Samen met vriend en topproducer Lloyd Maines is Treasure of Love een schat die alles bevat wat een goede country plaat zou moeten bevatten.

Want één ding dat wel duidelijk is na het luisteren van deze plaat is dat de nostalgie van oude Texas country niet ver weg is. Treasure of Love doet je verlangen naar die goede oude tijd waarin oude Texas country legendes heersten. Dat klassieke geluid vind je op heel deze plaat en is een lust voor het oor. Gelukkig zijn er tegenwoordig nog platen zoals Treasure of Love.

Overigens zijn niet alle nummers van Treasure of Love origineel. De meeste nummers zijn gedurende een periode van 50 jaar ontstaan. Zo is Sittin’ on Top of the World al lange tijd de afsluiter van The Flatlanders optredens. Give My Love to Rose is er een van Johnny Cash. De nummers zijn dan wel weer voorzien van een nieuw likje verf en klinken als cohesieve geheel.

Het is jammer dat het 12 jaar heeft moeten duren voor een nieuwe plaat van The Flatlanders. Maar sommige bands hebben gewoonweg ruimte en tijd nodig om te bloeien. Dat geldt absoluut voor deze band. Hoe vaak zie je niet dat bands uit irritatie en verveling uiteindelijk uit elkaar gaan? Daarom doen The Flatlanders er goed aan om elkaar bewegingsvrijheid te geven. En je merkt de positieve aspecten hiervan. Luister naar Treasure of Love en je hoort een bevlogen en krachtige band. Eentje die nog lang niet klaar is. (Rack ‘Em Records)