The Mammals – Nonet

The Mammals - Nonet album cover

The Mammals is een negen koppige folk groep die al zo’n bijna twintig jaar muziek maken. De kern van de band bestaat uit Mike en Ruth Ungar Merenda. Tevens zijn zij oprichters van The Mammals. Daarnaast trekken ze veel andere bandleden aan. Op het laatst uitgebrachte album Nonet komt het totaal op negen bandleden, variërend van banjo spelers tot fiddle spelers. Als je je afvraagt wat Nonet betekent: een groep van negen muzikanten.

Nonet is een plaat gemaakt vóór de uitbraak van het Corona virus, maar is zelfs in deze tijden relevant te noemen en brengt een boodschap van hoop en vertrouwen. Op What It All Is vraagt Mike Merenda zich waarom we eigenlijk oorlog voor maken. Is het olie, is het macht? Hoelang kunnen we op deze manier doorgaan? Prachtig nummer waar de fiddle schitterend dominant aanwezig is.

East Side West Side is zo’n heerlijk up-tempo nummer dat je gelijk een goed gevoel geeft. Het heeft gospel invloeden en je hoort een koor in het refrein. Blijf op het juiste pad. Van de oostkust naar de westkust en dan komt alles goed zingt Ruth Ungar Merenda. Dit is de positiviteit die we vandaag de dag hard nodig hebben en The Mammals maken dit waar met deze plaat.

Op California nodigt Ruth vrienden uit voor een feestje op de Californische manier. Genoeg drankjes, de warmte en het strand, iedereen is uitgenodigd. Weer die positiviteit waar iedereen zo naar verlangt.

Er worden ook zorgen gemaakt. If You Could Here Me Now is een politiek / maatschappelijk getint nummer waar Ruth zich zorgen maakt om de wereld. Een wereld die bijna letterlijk in vuur staat en waar geld het meest belangrijkst schijnt te zijn. Maar toch sluit Ruth af met een positieve noot en wordt er gehoopt dat we deze problemen kunnen overwinnen. Het nummer geeft een oase van rust en is melancholisch van aard. Voornamelijk gedreven op een akoestische gitaar brengt dit een mooi contrast tussen de up-tempo nummers.

Nonet is een heerlijke positieve plaat geworden met genoeg diverse instrumentatie en een vol geluid. Een plaat die we hard nodig hebben in deze zware tijden. The Mammals brengen kwaliteit in het folk genre en je merkt dat hier ervaren muzikanten aan het werk zijn. Voel je je een beetje depressief, luister naar Nonet. Het brengt je absoluut die positiviteit waar iedereen naar snakt.