The Next Waltz Volume 3

The Next Waltz - Volume 3 album cover

The Next Waltz serie gaat gewoon door ondanks de Corona pandemie. Producer Bruce Robison heeft met zijn gelijknamige platenlabel The Next Waltz voor dit derde deel weer een aantal uitstekende Texas country artiesten aangetrokken. Sommige zijn oude bekende die eerder in de serie verschenen, maar er zijn ook geheel nieuwe artiesten die zich laten gelden.

Een van die nieuwe artiesten is Dan Dyer. Voor mij geheel onbekend, maar met nummer Maiden’s Prayer maakt hij het erg interessant. Het nummer is op traditionele manier uitgebracht waarbij veel invloeden van Bob Wills zijn te horen. Wills was een begenadigde country artiest in de jaren 30 die het genre Western Swing introduceerde. Hij werd bekend met willekeurige kreten zoals “ahaaa” tussen de muziek door. Dan Dyer doet dat op het derde deel The Next Waltz goed na en het nummer op zichzelf is al prima.

Oude bekenden die opnieuw hun opwachting maken zijn Jack Ingram en Flatland Cavalry. Laatst genoemde heeft werkelijk waar een pareltje afgeleverd met War With My Mind. Dit is naar mijn mening een van de meest veel belovende bands uit de Texas country scene. Kenmerkend zijn de fiddle klanken en poëtische teksten van front-man Cleto Cordero. War With My Mind is ondanks dat het een ballad is een van de krachtigste nummers op deze plaat. Luister vooral naar albums van Flatland Cavalry, want het zal je verbazen waarom deze band nog niet door is gebroken bij het grote publiek.

Dan zijn er op The Next Waltz ook artiesten die redelijk bekend zijn bij de massa. Charley Crockett heeft met I Can Help een hele fijne track bijgedragen die in de lijn loopt van zijn laatste album Welcome to Hard Times. Dat betekent een nummer met veel invloeden uit jaren 60 country muziek. En David Ramirez moet ook bij de meeste wel bekend zijn. Alhoewel zijn laatste plaat My Love Is a Hurricane richting de indie scene neigt is op The Next Waltz One Man Guy weer een vanouds Americana track geworden.

Tot slot mag Texas piano man Robert Ellis niet worden vergeten. Hij sluit dit deel af met ballad I Must Be In a Good Place Now. De piano stond centraal op Ellis zijn laatste plaat Texas Piano Man en voor The Next Waltz houdt hij de piano er nog even in. Had eigenlijk gezegd meer vuur verwacht, maar het is wel weer typisch een Robert Ellis nummer.

Bruce Robison heeft opnieuw indruk gemaakt met dit deel. Het geeft maar weer eens aan hoe rijk Texas is als het aankomt op muzikaal talent. Dit derde deel heeft iets meer de accenten gelegd op het Americana genre, maar country heeft ook degelijk zijn aandeel. Het is een mix die dit keer uitstekend werkt. Of Bruce Robison verder gaat met deze serie is nog maar de vraag. Aangezien dit album de Americana Music charts haalt zegt dat er genoeg animo voor.

Het business-model van The Next Waltz laat nog wel wat te wensen over. De serie is alleen maar via de officiële website beschikbaar als digitale download en vinyl. Helaas worden stream-diensten overgeslagen. Maar als je geïnteresseerd bent in authentieke country muziek is het de aanschaf meer dan waard. Het zorgt er ook voor dat je een scala aan nieuwe artiesten ontdekt met ieder hun eigen platen. Dikke aanrader deze delen.