The Pinkstones – Introducing… the Pink Stones

The Pink Stones - Introducing The Pink Stones album cover

Je ziet binnen country muziek veel artiesten die in hun jongere jaren totaal andere genres adoreren. Natuurlijk kan je een brede smaak hebben, maar om van genres zoals heavy metal, hard rock en hardcore naar country over te stappen is opmerkelijk. Toch voorbeelden genoeg. Cody Jinks, John Moreland en Joshua Ray Walker zijn zomaar wat namen die te binnenschieten. Frontman Hunter Pinkston van nieuwe Americana band The Pink Stones komt ook van de totaal andere kant, hardcore. Dit debuut heeft daar niets mee te maken en is puur Americana vertier. Heel mooie Americana vertier.

Hunter Pinkston groeide op tussen twee vuren. Zijn vader speelde drums in een rockband. Zijn moeder was een en al country. Het waren dan ook dagenlange discussies wie de radio mocht bedienen. Het beïnvloedde Pinkston en koos de kant van zijn vader. Op de middelbare school vormde Pinkston hardcore bandjes. Hij verdiepte zich meer in het teksten schrijven en kwam uiteindelijk uit bij Neil Young. Dit werd de katalysator naar country muziek.

Hij kwam terecht op de universiteit in Georgia. De studie die hij volgde was de opleiding Music Business. Dit zorgde ervoor dat hij helemaal werd ondergedompeld in de lokale muziek scene. Hij sloot nieuwe vriendschappen die uiteindelijk The Pink Stones vormen. Het laatste lid dat werd toegevoegd was steel gitarist John Neff. Neff is een van de grondleggers van Drive-By Truckers. Niet heel verwonderlijk dat Neff met zijn steel klanken op Introducing… the Pink Stones een prominente aanwezigheid is.

Introducing… the Stones doet alles goed als het aankomt op de muzikale inkleuring. Strakke instrumentatie met veel steels, gitaren, drums en mondharmonica’s. Het album is van lichte toon en je moet met volle concentratie luisteren anders verlies je het gehoor van de details. Het is geen plaat die je overal en nergens even opzet. Dat heeft aan de andere kant zo zijn charmes.

Je wordt dan ook niet helemaal omvergeblazen door Introducing… the Pink Stones en er had wat meer pit in gemogen. Maar eigenlijk zijn dat kleine minpuntjes, want er valt genoeg te halen hier. The Pink Stones zijn goed op elkaar ingespeeld en zwakken geen moment in. Soms doet het wat dromerig aan en verplaats het geluid naar een soort van indie folk. Desalniettemin blijft alles zeer intiem en de scherpe randjes blijven uit.

The Pink Stones hebben met Introducing… the Pink Stones een plaat gemaakt die voor country en Americana luisteraars ideaal tijdverdrijf is. Laid-back en niets-aan-de-hand muziek is wat het is. Dat moet wel zorgen voor een opperste concentratie, maar daar is helemaal niets mis mee. Dit is een kwaliteit plaat die met uitstekende musici is geproduceerd. Geen baanbrekende nieuwe wegen die worden ingeslagen, maar vooral degelijkheid. (Normaltown Records)