The Popravinas – Goons West

The Popravinas - Goons West album cover

Af en toe komen er onverwachte albums voorbij. Albums die niet op menig release lijst staan, maar volledig onder de muzikale radar verschijnen. Dat gebeurt met het nieuwe album Goons West van The Popravinas. Bijna nergens te bekennen en je mag het min of meer obscuur noemen. Ik kwam dit album tegen doordat ik er op werd gewezen via een mailtje van de band. En ik neem de uitnodiging graag aan.

The Popravinas is een country-rock band uit Santa Monica, California. Ze bestaan al een tijdje, want ze vormde de groep in het midden van de 00’s. Tot 2017 brachten ze pas één album uit, maar tijden veranderen. Goons West is binnen een paar jaar tijd alweer de vierde plaat van de band en ze lijken zich in een creatieve periode te bevinden. De lockdown in Amerika versnelde het proces uiteraard.

Het is altijd afwachten wat je te horen krijg van een groep die je helemaal niet kent. Maar ik was uitermate verrast na een eerste beluistering. Prettige ongecompliceerde country rock die helemaal niet onderdoet voor andere bands binnen dit genre. Je merkt dat The Popravinas met bravoure en passie de muziek op Goons West inkleuren en zich daarbij niet inhouden.

Dat hoor je al vanaf het begin met single Do the Creep. In eerste instantie lijkt het beetje een vreemde kant op te gaan, maar dat wordt snel hersteld en ontpopt zich tot een zeer sterke country-rock track. Niet heel verwonderlijk dat dit nummer naar voren is geschoven als single. Het geeft de plaat een goede eerste indruk en is lekker ongecompliceerd.

Met een eerste beluistering van Goons West was ik nog niet heel erg te spreken over de vocals van leadsinger Eddy Sill. Een beetje middle-of-the-road en niet heel uitgesproken. Maar je komt er snel genoeg overheen en ik kwam dan ook snel tot de conclusie dat het perfect past bij dit soort country-rock muziek. Daarnaast gaan ook positieve bewoordingen uit naar John Adair,\ die naast bandlid ook producer is van deze plaat. Goons West klinkt over het geheel strak geproduceerd met een vol en divers geluid.

The Popravinas hebben mij overtuigd met Goons West. Altijd afwachten wat voor luisterervaring je krijgt met dit soort platen, maar dit is zonder bedenkingen een erg sterk album. De band speelt op deze plaat met plezier, energie en passie. Niet alle muziek hoeft overdacht te zijn en soms moet je het gewoon op z’n loop laten. Dat is wat The Popravinas hier doen en maken met Goons West zo’n plaat waarbij ze de muziek voor zichzelf laten spreken. Heel fijn dit.

Uitgebracht door Zesty Smile Music