The Steel Woods – All of Your Stones

The Steel Woods - All of Your Stones album cover

Compleet onverwachts moesten The Steel Woods afscheid nemen van bandlid en gitarist Jason “Rowdy” Cope. Hij overleed in januari in zijn slaap en liet een grote leegte achter voor de band en de fans. All of Your Stones kan dan ook als het magnum opus van Cope worden gezien. Een plaat die veel verdriet laat horen van de achtergebleven bandleden, maar daarnaast ook hoop en liefde biedt.

Het immense verdriet hoor je op nummers zoals Ole Pal en titeltrack All of Your Stones. De titeltrack is geschreven door Cope, frontman Wes Bayliss en outlaw country artiest Jamey Johnson. Een krachtige track waarbij de teksten aangeven om het negatieve om te zetten in het positieve en vandaaruit iets nieuws te creƫren. Dit is tevens de afsluiter van All of Your Stones en ook het meest imponerende. Je wordt er even stil van.

De dood van Cope werpt een donker licht over deze nieuwe plaat. Er werd getwijfeld door de band en familieleden om All of Your Stones uit te brengen, maar ze hebben het een plek kunnen geven. Met de gedachten dat Cope dit zo zou hebben gewild.

Op All of Your Stones staan ook sterke Southern Rock nummers die veelal de liefde belichten. Een episch 7 minuten durende nummer zoals de Lynyrd Skynyrd cover I Need You is ongelofelijk krachtig in zijn eenvoud. Het is een duet samen met country pop artiest Ashley Monroe. Monroe bracht eerder dit jaar haar nieuwe plaat Rosegold uit en wil duidelijk haar momentum behouden. Dat doet ze met The Steel Woods meer dan verdienstelijk. Mooi nummer.

Ondanks door de vervelende omstandigheden is All of Your Stones, net zoals eerdere platen Old News en Straw in the Wind, een klasse plaat. De ervarenheid van de bandleden zijn duidelijk hoorbaar en het rockt en rammelt aan alle kanten. Op een goede manier wel te verstaan. Je hoort niet veel veranderingen op muzikaal gebied, maar gewoon weer een negental sterke Southern Rock nummers. En sommige bands hoeven helemaal geen nieuwe richtingen in te slaan. Dat geldt ook voor The Steel Woods. Dit soort muziek mogen ze nog lang blijven maken.

De klap die The Steel Woods heeft te verduren gekregen is groot. Ze zullen het verlies van Cope voor altijd met zich meedragen. Maar ze hebben het een plek gegeven en kijken nu vooruit. Dat doen ze met deze prachtige ruige rock plaat waar Cope trots op zou zijn geweest. Eerlijk toegegeven dat het niet veel anders is dan dat wel al kennen, maar je hoort de passie, liefde en bevlogenheid door elk nummer sijpelen. All of Your Stones is het magnum opus van Jason “Rowdy” Cope en een verdomd mooie. (Thirty Tigers)