Thomas Rhett – Country Again (Side A)

Thomas Rhett - Country Side Again Side A album cover

Meestal laat ik mainstream country links liggen. Het wordt teveel met non-relevante andere genres samengesteld zoals rap, hip-hop en pop. Maar de laatste jaren is er een verandering in werking gesteld. Mainstream lijkt country in haar pure vorm weer te omarmen. Als je dan met een titel als Country Again aankomt heb je mijn aandacht. Dat is Thomas Rhett nieuwste plaat en is gewoonweg een uitstekend portie country muziek.

Dat Thomas Rhett muziek kan maken daar bestaat geen twijfel over mogelijk. Dat heeft hij bewezen met meerdere hit-albums en hit-singles. ACM, Grammy en CMA Awards kan hij allemaal aan zichzelf toeschrijven. Daarnaast verkopen en streamen zijn albums ontzettend goed. De keuze om voor zijn nieuwste plaat Country Again (Side A) een authentiek country geluid te laten horen is dan ook verrassend. Maar Thomas Rhett heeft inderdaad gelijk dat hij met deze plaat terug naar z’n roots gaat. Dat doet hij zowel tekstueel als muzikaal gezien.

Het wordt op Country Again (Side A) duidelijk dat Rhett geen one-man-show is. De productie komt op rekening van duo Dan Huff en Jesse Frasure. Gelouterde en extreem getalenteerde producenten. De teksten op deze plaat worden naast Thomas Rhett geschreven door een hele lijst aan liedjesschrijvers. Vader en country ster Rhett Akins schrijft een aantal nummers mee en zo ook country artiest Luke Laird. Ik kan het hele lijstje af gaan, maar dat wordt teveel van het goede. De conclusie is dat Thomas Rhett kan putten uit een oneindig aantal creatieve liedjesschrijvers.

Country staat op deze plaat dus helemaal centraal. Natuurlijk blijft Country Again binnen de mainstreamperken en doet niet heel veel opzienbarends. Maar dat kan je van zo’n grote country artiest ook niet verwachten. Rhett kan zijn grote groep schare fans niet teleurstellen met een totaal nieuw geluid. Dat merk je dan ook aan een nummer zoals Put It On Ice. Een samenwerking met HARDY dat eigenlijk de enige misser van de plaat is. De bro-country hip-hop sound komt hier weer even terug. Het is hem vergeven, want opener Want It Again, What’s Your Country Song en To the Guys That Date My Girls is het beste wat ik dit jaar uit mainstream country heb gehoord.

Conclusie: Ja, Country Again (Side A) doet alles goed wat je van een mainstream country plaat kan verwachten. Het album luistert prettig weg en met een speelduur van 34 minuten zit het precies goed. Met een Side A betekent het dat er ook een Side B komt. En dat klopt. Later dit jaar volgt het tweede deel van Country Again en ik ben heel benieuwd hoe Thomas Rhett dat in gaat vullen. Dit album is in ieder geval een groot succes geworden en ik ben opgelucht dat dit soort artiesten eindelijk de waarde inschatten van authentieke country muziek. (Big Machine Label Group)