Tim McGraw – Here on Earth (Ultimate Edition)

Tim McGraw - Here On Earth album cover

Een album die vorig jaar helemaal gemist werd op Orange Flag Music was Tim McGraw’s Here on Earth. Dat maken we dit jaar goed met de nieuwe Ultimate Edition. Je hebt de Here on Earth plaat aangevuld met 8 gloednieuwe nummers. In totaal beslaat het album meer dan anderhalf uur, dus maak je klaar voor lift-off en dompel je onder in de muziek van McGraw.

Want Here on Earth bevatte sowieso al een paar prachtige nummers. Wat te denken van single Hallelujahville? En het gevoelige en tedere I Called Mama. Niet te vergeten het hitgevoelige Sheryl Crow. Allemaal uitstekende nummers die fris aandoen. Ondanks dat Tim McGraw zijn debuut in 1993(!) uitbracht klinkt Here on Earth zeer bevlogen en inspiratievol. Van het opdrogen van zijn creativiteit is in ieder geval geen spraken.

Maar eerlijk toegeven, de teksten worden niet door Tim McGraw zelf geschreven. Net als een George Strait en Blake Shelton laat hij dat over aan tekstschrijvers in Nashville. Dat blijft altijd een beetje teleurstellend, maar je komt er niet omheen dat McGraw wel een neusje heeft om de beste nummers eruit te halen. Want tekstschrijvers zijn er genoeg in Music City.

Here on Earth van vorig jaar is nog steeds een sterke plaat. Wat te denken van de extra nieuwe nummers? Undivided is in de afgelopen maanden een grote hit geworden. Samen met Florida Georgia Line’s Tyler Hubbard is dit een feel-good plaat die perfect past bij de tijd van het jaar. Opnieuw laat McGraw de teksten aan andere over, namelijk Hubbard en Chris Loocke.

Ander nieuw nummer dat opvalt is God Moves the Pen. Tevens de nieuwe single laat McGraw zich van zijn beste kant zijn en wordt oude country legende Hank Williams in de teksten aangehaald. Prachtig nummer die ik toedicht tot het beste van Here on Earth. Daarnaast brengt Tim McGraw ook zijn vrouw Faith Hill naar de voorgrond op Keep Your Eyes on Me. Een langzame piano gedreven ballad die krachtig is in zijn eenvoud.

De extra nummers van Here on Earth (Ultimate Edition) hadden zo voor een nieuw album kunnen zorgen. Met het niveau van de nummers zit het dik in orde, maar nergens krijg je echt het “wow” gevoel. Het zijn prima country liedjes en voor de Tim McGraw fans onder ons zal het genieten zijn. Dat is ook wel te zien aan de stream cijfers. Desalniettemin zijn het geen nummers die voor echt grote golven gaan zorgen in country muziek. Gewoon een fijne toevoeging extra tracks aan een al erg goede country plaat. Dat is wat Here on Earth (Ultimate Edition) uiteindelijk is. (Big Machine Label)