Tim O’Brien – He Walked On

Tim O'Brien - He Walked On album cover

Dit nieuwe album van Tim O’Brien stond al een tijdje op mijn lijst om te recenseren. Waarom zo lang wachten? Andere prioriteiten laten we maar zeggen. Desalniettemin wil ik jullie laten kennis maken met He Walked On, omdat Tim O’Brien een van de hedendaagse top Bluegrass spelers van Amerika is. Hij past samen in het rijtje met Sierra Hull, Dan Tyminski en Sam Bush.

Als je niet weet wie deze artiesten zijn zoek ze eens op via Spotify en ze zullen je niet teleurstellen. Maar voor deze recensie houd ik het op He Walked On. Tim O’Brien heeft met deze plaat niet een pure Bluegrass plaat proberen te maken, maar werkt meer toe naar traditionele folk muziek. Je hoeft je geen zorgen te maken dat er niet genoeg aan getokkel is, dat hoor je absoluut. Maar de muziek is wat grover en minder Bluegrass.

Tim O’Brien laat met He Walked On wel merken dat hij over ontzettend grote kwaliteiten bezit. De nummers zijn divers, variërend en er gebeurt van alles. Heerlijk om zulke grote diversiteit binnen één plaat te horen. Hij neemt er dan ook aardig de tijd voor, want de plaat tikt iets meer dan vijftig minuten aan. Voor sommige aan de iets wat lange kant, maar als je een echte muziekliefhebber bent kom je er makkelijk doorheen.

Met de instrumentatie en diversiteit zit het dus wel goed. Ook de teksten zijn opmerkelijk en om even stil bij te staan. Tim O’Brien kaart op He Walked On vooral de staat van de Verenigde Staten aan en hoe het is om te overleven in deze turbulente tijden. Een aantal nummers duiken daar dieper op in met de focus op het internet. Hoe we ons laten meeslepen door een scherm en dat we altijd maar “aan” moeten staan. O’Brien geeft duidelijk meer de voorkeur aan het kampvuur met tokkel muziek en mooie verhalen.

Als je van banjo’s, fiddle, gitaar, mandoline, fluit en pedal steels houdt dan is deze plaat een niet te missen kans om dat allemaal te horen. Tel daarbij op een machtig interessante verhaalvertelling en je hebt een plaat die je nog vaak zal opzetten. Dat is in ieder geval bij mij de afgelopen maanden gebeurd en ik krijg er maar geen genoeg van. Ondanks dat He Walked On al een tijdje uit is verdient het om opgemerkt te worden. Het is wonderschone muziek van een top muzikant die weet waar hij mee bezig is, prachtig.

Uitgebracht door Howdy Skies Records