Travis Tritt – Set in Stone

Travis Tritt - Set in Stone album cover

Tegenwoordig heersen de jonge frisse en nieuwe artiesten het country domein. De “oudjes” uit de vorige eeuw hebben hun tijd wel gehad. Onder de noemer neo-traditionalisten maakten artiesten zoals George Strait, Garth Brooks, Alan Jackson in de 90’s furore en braken mening record. Maar ook tegenwoordig zijn ze er nog en laten af en toe van zich horen met nieuwe platen. George Strait bracht recentelijk het uitstekende honky tonk album Honky Tonk Machine uit en Garth Brooks’s FUN werd ook goed ontvangen. En vorig maand niet te vergeten Alan Jackson met Where Have You Gone. Travis Tritt verschijnt ook weer even op het country toneel met zijn nieuwe plaat Set in Stone.

En hoelang heeft het geduurd tussen zijn laatste en Set in Stone? Juist, 14 jaar. Het hoeft allemaal niet zo urgent meer te zijn en ze nemen genoeg tijd op hun oude dag. Is Set in Stone dan een album geworden die niet meer mee kan met de huidige tijd? Absoluut niet. Travis Tritt heeft onder leiding van topproducer Dave Cobb zo waarlijk een semi-outlaw country plaat gemaakt met hier en daar vleugjes 90’s country.

Dat is meteen te horen van krachtige opener Stand Your Ground. Het gave gitaarspel met een honky tonk geluid zetten gelijk de toon van Set in Stone. Natuurlijk helpt het rauwe stemgeluid van Travis Tritt dat we hier horen natuurlijk ook mee. Zijn stem is wonderbaarlijk goed verjaard en hij is prima bij stem. Het geeft net dat extra zetje naar outlaw country.

Ja, Dave Cobb heeft duidelijk de juiste snaar weten te raken bij Travis Tritt. Set in Stone is helemaal bij de huidige tijd. Cobb weet wat dat betreft altijd de juiste instrumenten op de juiste momenten te gebruiken. Tel daarbij op de zo’n 30-jarige ervaring van Tritt en je hebt een winning-team. Naast de outlaw country die ze hier creĆ«ren hoor je dus ook nog flarden van 90’s country terug. Helemaal niet erg, want daar liggen immers de roots van Travis Tritt.

Het blijft uiteindelijk altijd maar de vraag of dit soort albums het goed gaan doen in de charts. Veel huidige country luisteraars geven de voorkeur aan de jonge artiesten aan het front. Maar Set in Stone is juist een plaat die naar mijn mening moet worden opgepakt door een breed mainstream publiek. Veel nummers op dit album gaan het zonder twijfel in een live atmosfeer goed doen. Ik kan niet geloven dat de broeierige Amerikaanse zalen en honky-tonks hier niet op zitten te wachten.

Natuurlijk heeft Travis Tritt door de jaren heen een aardige groep trouwe fans opgebouwd. Maar na 14 jaar weer een nieuw album uitbrengen blijft altijd verrassen wat het gaat doen. De streams op Spotify zijn nog niet echt dendert en het momentum van Travis Tritt lijkt een beetje voorbij. Maar met Set in Stone is er niets verkeerd. Outlaw country, honky tonk en 90’s country worden hier allemaal afgevinkt. Travis Tritt, Dave Cobb en alle betrokkenen kunnen wat dat betreft een fantastisch album op hun palmares bijschrijven. (Big Noise Music Group)