Victoria Bailey – Jesus, Red Wine & Patsy Cline

Victoria Bailey - Jesus, Red Win and Patsy Cline album cover

Sommige artiesten zijn een verademing voor het country genre. Artiesten die een en al de county snik in zich hebben. Artiesten die zich niet laten overrompelen door de massa en een bepaalde authenticiteit vormen. En artiesten die daardoor veel terugkijken naar het verleden en wat country muziek toen allemaal heeft gebracht. Victoria Bailey is zo’n artiest en heeft onlangs haar debuut Jesus, Red Wine & Patsy Cline uitgebracht.

Jesus, Red Wine & Patsy Cline is alles wat je van een old time classic country plaat mag verwachten. Het heeft de zijde zachte fiddles en de schurende pedal steel. Daarbij klinken fijne akoestische gitaren. Een uiterst effectieve combo. En niet alleen de instrumenten doen terugdenken aan een ver verleden. Ook de teksten zijn helemaal in lijn met jaren 60 en 70 country.

Met titels als Honky Tonk Woman, Ramblin’ Man en Outlaws maakt Bailey de weg vrij naar oude tijden. Grote country artiesten zoals George Jones, Waylon Jennings en Hank Williams worden aangehaald. Veel mainstream country artiesten verwerken oude country artiesten in hun teksten. Maar met muziek die totaal niet overeenkomt met vroegere helden. Victoria Bailey heeft helemaal het recht om deze namen te gebruiken, want de muziek is traditioneel en oprecht.

Als al deze positiviteit nog niet genoeg is heeft Bailey een cover van Johnny Cash aan Jesus, Red Wine & Patsy Cline toegevoegd. Tennessee heet het nummer en is postuum verschenen op Cash’s album Out Among the Stars. Een verdienstelijke cover die prima past binnen het thema van de plaat. Je merkt dat het hele album goed geproduceerd is en de nummers elkaar uitstekend aanvullen. De balans is aanwezig en er staat geen nummer op die overgeslagen hoeft te worden.

Dus ik kan niet anders zeggen dat Victoria Bailey een groot talent is. En dat ze verdient gehoord te worden. Meestal sneeuwen dit soort artiesten snel onder, maar een echte country fan kan hier niet omheen. Toegegeven is Jesus, Red Wine & Patsy Cline het debuut van Bailey en moeten we maar afwachten wat de toekomst gaat brengen. Maar met deze start heeft ze een voorsprong genomen op de concurrentie.

De concurrentie moet wel met iets heel goeds komen om deze plaat te overtreffen. Op vrouwelijk gebied zie ik niet zo snel wie naast dit album kan komen. Misschien de eerder besproken Bella White of Tessy Lou Williams. Ook zij hebben vorig jaar sterke debuutalbums uitgebracht. Bailey brengt wat mij betreft toch iets meer van oude country met zich mee en scoort net wat beter.

Maar het is uiteindelijk geen race. Het gaat om de muziek. Jesus, Red Wine & Patsy Cline is een plaat die op zichzelf staat en een heel sterk fundament heeft neergezet voor de toekomst. Muziek critici zijn zeer lovend over dit album en dat is meer dan terecht. Het is genieten met hoofdletters en doet ook gelijk teruggrijpen naar de muziek van Waylon, Jones en Hank. Dat is simpel gezegd knap. Dat maakt van dit album een klassieker in wording en gaan we hier ongetwijfeld nog veel meer van horen.