Water Tower – Fly Around

Water Tower - Fly Around album cover

Na het luisteren van debuutplaat Fly Around van Los Angeles band Water Tower blijf ik met veel vragen achter. Het eerste wat bij mij opkomt is wat voor genre is dit? Dit is een plaat die alle kanten opschiet. Of dit een negatieve kant is van dit album ben ik nog niet helemaal uit. Maar uiteindelijk heb ik toch met enig plezier dit album uitgezeten en dat is eigenlijk toch wat telt?

Ja, een label opplakken op Fly Around is moeilijk. Is het folk, indie, bluegrass of toch punk? De nummers schieten alle kanten op en frontman Kenny Feinstein heeft er een kleurrijk feestje van gemaakt. Je hoort veel fiddles en mandolines terug dat het bluegrass maakt. Maar net zo makkelijk schakelt Water Tower over naar het zware gitaar geweld wat het meer richting rock en punk duwt.

Waar komen deze diversiteit en variatie allemaal vandaan? Kenny Feinstein is fan van bluegrass en traditionele folk muziek, maar groeide ook op met punk en psychedelische rock. Deze achtergrond zorgt in ieder geval voor verschillende uitbarstingen van genres en Feinstein schuwt dan ook niet om ze op Fly Around allemaal in te zetten. Het werkt wonderbaarlijk goed, maar het is af en toe wel wennen.

Water Tower heette voorheen Water Tower Bucket Boys, maar die band viel uit elkaar in 2013. Kenny Feinstein gaf niet op en stelde een nieuwe band samen onder de naam Water Tower. Met een aantal goede vrienden kreeg hij hernieuwde inspiratie en zo ontstond Water Tower. Fly Around is het eerste album onder de nieuwe bandnaam.

Er worden op Fly Around ook wat samenwerkingen aangegaan met andere artiesten. Willie Watson (oud lid van Old Crow Medicine Show), Ron Reyes (Black Flag) en Gene Louis (Bullets and Octane) doen op verschillende tracks hun intreden. Het zorgt voor nog een extra laag aan diversiteit en Water Tower is wat dat betreft geen saaie band. Integendeel zelfs.

Uiteindelijk gaat het om de muziek en dat zit met Fly Around wel goed. Een psychedelische instrumentaal nummer in het midden van de plaat is een beetje overbodig, maar voor de rest heb ik niets meer dan positiefs te melden. Ja, het schiet alle kanten op, maar het heeft ook zo zijn charmes. Als je openstaat voor verschillende muziekstijlen dan zit je bij Water Tower goed. Het is niet heel baanbrekend allemaal. Toch brengt Fly Around een verfrissende nieuwe wind door het muzikale landschap en is het een gedurfde zet van Feinstein en zijn vrienden om zoveel verscheidenheid te bieden. Een publiek zal er zeker voor te porren zijn en ik ben daar één van. (Dutch Records)