Waylon Jennings – Dreaming My Dreams (1975)

Waylon Jennings - Dreaming My Dreams album cover

Are You Sure Hank Done It This Way? Dat is wat Waylon Jennings zich afvraagt in de openingstrack van Dreaming My Dreams. Het vormt de basis voor de outlaw country beweging midden jaren 70 met Jennings als absolute katalysator en initiator. Hij bedoelt met Hank natuurlijk Hank Williams die eind jaren 40 en begin jaren 50 furore maakten met zijn blues muziek. Williams had zoveel indruk gemaakt dat Jennings en consorten alles imiteerden van het leven dat Williams leidde. Dat betekende alles wat God had verboden.

En dat betekende dus ook dat de zoete siroop gedrenkte Nashville country pop kaders werden overschreden. Jennings was klaar met Nashville. Vriend Willie Nelson had het jaren geprobeerd in de muziekstad en ging teleurgesteld terug naar Texas. Jennings bleef in Nashville, maar zoals een outlaw betaamt nam het heft in eigen handen. Het resulteerden in een serie absolute top albums die werden omgetoverd tot een nieuw subgenre: outlaw country.

Dreaming My Dreams is één van de albums die outlaw country goed vertegenwoordigt. Het is het favoriete album van Jennings en ik begrijp volkomen waarom.

Met het up-tempo High Time (You Quit Your Low Down Ways) laat Jennings zijn klasse zien. Hoog tijd om low down ways te stoppen? Jennings zong het in ieder geval niet over zichzelf, want hij ging vrolijk door met zijn outlaw persona.

Dreaming My Dreams with You is misschien wel het beste nummer van het album. Het is een sympathiek nummer die een gevoelige Jennings laat horen. Prachtige teksten over een verloren liefde en het verlangen om daar naar toe terug te keren. Met minimale muzikale begeleiding stuwt Jennings in zijn eentje dit nummer naar ongekend niveau. Genieten.

Het slotnummer Bob Wills is Still the King is een live registratie opgenomen in de honky tonks van Austin, Texas. Bob Wills was één van de grootheden van het Western Swing genre dat in de jaren 30 erg populair was in Amerika. Geruchten gaan dat Waylon het nummer heeft geschreven uit jaloezie voor Willie Nelson. Alhoewel zij goede vrienden waren kon Jennings het niet hebben dat Willie Nelson een stuk meer bekendheid genoot. Jennings zingt dan ook: “It don’t matter whose in Austin, Bob Wills is still the King”.

Dreaming My Dreams is het zoveelste album van Waylon Jennings dat bij mij een meer dan behoorlijke indruk achterlaat. Het album kwam op nummer 1 terecht in de charts en dat was de eerste voor Jennings. Het toont maar weer is aan wat een groot artiest hij was binnen de country muziek.