Willie Nelson – The Willie Nelson Family

Willie Nelson - The Willie Nelson Family album cover

Tsja, en dan ligt er gewoon weer een nieuwe Willie Nelson plaat op je digitale platenspeler. Het is even niet meer bij te houden wat deze country legende de laatste jaren allemaal uitbrengt. Een ongekend aantal platen die ook nog eens van uitstekende kwaliteit zijn. Op zo’n late leeftijd (hij is inmiddels 88) je productie opschroeven met elk jaar wel een nieuw album is grote klasse. Voor zijn nieuwe album The Willie Nelson Family voegt hij, zoals de titel al doet vermoeden, een aantal familieleden toe.

Willie Nelson is altijd al een groot familiemens en het was natuurlijk wachten wanneer hij met zo’n concept zou komen. Dat is dus op deze plaat het geval. Als je denkt dat ieder familielid een keer aan de beurt komt, dat is hier niet zo. Op deze plaat stralen voor Willie Nelson zelf, zijn zoon Lukas Nelson en op de piano zuster Bobbie. De rest hoor je hier en daar af en toe vaag als achtergrondzang, maar nergens nadrukkelijk.

De nummers op The Willie Nelson Family zijn geen nieuwe nummers, maar een mix van oude nummers van Nelson, andere grote country helden en wat traditionele nummers. Vooral Family Bible is noemenswaardig, die eerder in 1971 verscheen op Yesterday’s Wine en Heaven and Hell die vooral populair is geworden onder de outlaw country fanaten. Het nummer verscheen op hit album Wanted! The Outlaws uit 1976 samen met Waylon Jennings, Jessi Colter en Tompall Glaser.

Andere noemenswaardige titels zijn I Saw the Light van uiteraard Hank Williams en Why Me een gouden klassieker van een van de eerste outlaws uit de jaren 70 Kris Kristofferson. Tot slot een nummer die niet mag worden vergeten is van de eerste familie van country muziek, de Carter Family. Willie Nelson, of beter gezegd Lukas Nelson covert op The Willie Nelson Family het nummer Keep It On The Sunnyside. Heerlijk om deze nummers allemaal weer terug te horen in een Willie Nelson jasje.

Allemaal heel leuk en ik hoop dat het album het goed gaat doen, maar naar mijn mening is dit album voor de Willie Nelson fan en pure country fanaat die niets wil missen. Zoals ik eigenlijk ook eerder aangaf bij de recensie eerder dit jaar van That’s Life (een Frank Sinatra cover album). Je moet er van houden en niet alle country luisteraars vandaag de dag kunnen oude country muziek waarderen.

Maar dat is toch waar het allemaal begon. Bij de Carter Family, bij Hank Williams, bij Kris Kristofferson en ook bij Willie Nelson. Ze zijn niet voor niets zo populair en mogen zeker de laatste jaren meer krediet krijgen voor wat ze in het verleden allemaal leverden qua muziek. Luister eens wat oude albums terug van de outlaws uit de jaren 70 en er gaat een hele nieuwe wereld voor je open. Dat Willie Nelson op z’n oude dag nog platen produceert is ongelofelijk en met Willie Nelson The Family bewijst hij samen met een beetje hulp van de fam waarom hij nog steeds tot de grootste behoort. Op naar de volgende.

Uitgebracht door Sony Music Entertainment