Country muziek kan sinds de jaren 70 commercieel gezien worden als een groot succes. Het mengde zich in de Amerikaanse mainstream cultuur, alhoewel er toen al veel gediscussieerd werd over hoe en wat country muziek precies is. Die discussie leeft vandaag de dag nog steeds. Artiesten, industrieleiders en fans waren het er wel over eens dat country muziek verschillende identiteiten had en niet regionaal gebonden was. Country muziek is voor iedereen, zowel voor zuiderlingen, middle-of-the-road volk, arbeidersklasse, als voor jeugd en zelfs de rebellen van de maatschappij.

Home of country music was vóór de jaren 70 het Ryman Auditorium in downtown Nashville. Grote artiesten zoals Hank Williams, Johnny Cash, Roy Acuff en Minnie Pearl traden hier op. In 1974 werd besloten dat de oude Ryman niet meer voldeed aan alle eisen. Er was geen airconditioning en het gebouw viel uit elkaar. Het hele circus werd verhuisd naar de buitengrenzen van Nashville. Met 110 hectare grond werd in 1974 een Disney-achtig complex gebouwd. Met als centraal punt de Grand Ole Opry zoals we die vandaag de dag kennen. Overigens bestaat het Ryam Auditorium nog steeds en treden er tegenwoordig veel artiesten op.

Country muziek werd in de jaren 70 dus onderdeel van de Amerikaanse cultuur. Grote namen die in deze tijd uitblonken waren bekende artiesten zoals Loretta Lynn en Merle Haggard. Lynn verscheen in 1973 op de cover van groot nieuwstijdschrift in Amerika, Newsweek. Merle Haggard genoot eenzelfde publiciteit in het blad Time magazine.

Loretta Lynn werd in Amerika nog bekender door haar leven te vertalen op het witte doek. De film Coal Miner’s Daughter zorgde voor enorme publiciteit en steeds meer country artiesten zouden in de jaren 70 in films gaan spelen. Artiesten zoals Dolly Parton, Willie Nelson, Jerry Reed en Mel Tillis waren in deze tijd het meest actief om een filmcarrière naast country muziek te ambiëren.

Daarnaast zou televisie een grote rol gaan spelen in de jaren 70. Je had awards shows geproduceerd door CMA, Academy of Country Music en Music City News. Je had specials zoals HBO’s Dolly Parton Live from London. En er waren populaire series zoals The Barbara Mandrell Show. Op de Amerikaanse publieke televisie werden er informatieve series uitgezonden van country artiesten zoals Uncle Dave Mason, Jimmie Rodgers en Merle Haggard. Ook het bekende Austin City Limits was te zien op de publieke televisie. Dit evenement was een grote showcase voor bekende en onbekende country artiesten. Het genre bluegrass zou extra worden uitgelicht op dit jaarlijkse terugkerende evenement.

Vanaf 1974 zouden er een lading van artiesten buiten country muziek hun intreden binnen country doen. Er werd al snel aangenomen dat met een extra pedal steel hier en daar je jezelf country mag noemen. En dat gebeurde ook. Bekende folk en pop artiesten die country werden genoemd, maar eigenlijk niet waren zijn John Denver, Olivia Newton-John, Charlie Rich en Anne Murray. Kenny Rogers wordt in essentie gezien als country artiest, maar met kwaliteiten om andere muziekgenres te produceren.

Andere bekende country artiesten uit de jaren 70 zijn Waylon Jennings, Conway Twitty, Hank Williams Jr, George Jones, Larry Gatlin, Glen Campbell, Emmylou Harris en Gram Parsons.

Waylon Jennings

Was Waylon Jennings in de jaren 60 nog zoekende naar een eigen geluid, die had hij begin jaren 70 duidelijk gevonden. Hij keerde zich tegen zijn RCA producer Chet Atkins en besloot om op zijn eigen manier muziek te gaan maken. Deze muziekstijl ging een heel eigen leven leiden en werd bekend als outlaw country. Een term die stond voor buiten de wet treden en het leven op een eigen manier invullen. En dat deden Waylon Jennings en zijn vrienden in de jaren 70.

Overigens werd de outlaw term meer belangrijker gemaakt door de muziekcritici en publiek dan dat Jennings en zijn maten dat deden. Desalniettemin maakten ze er dankbaar gebruik van en melkten ze het commercieel gezien heel goed uit. Het album Wanted! The Outlaws uit 1976 is daar het beste voorbeeld van. Kliekjes van oudere nummers in een nieuw jasje gestoken. Op de plaat deden Jennings, Willie Nelson, Jessi Colter en Tompall Glaser mee. Het zou het eerste country album worden die platina zou gaan (1 miljoen verkopen).

Maar 1976 was niet het jaar dat Waylon Jennings met zijn outlaw country doorbrak. De fundamenten liggen een aantal jaren eerder in 1972 bij het album Ladies Love Outlaws. Je hoort op deze plaat de eerste contouren van outlaw country. Eigenlijk was dit outlaw genre een mengeling van country en rock met voor die tijd scherpe randjes. Het begon dus allemaal in 1972 en Jennings perste er in 7 jaar tijd een groot aantal prachtige albums uit. Alle albums zijn vandaag de dag op Spotify te vinden en ik raad dan ook aan om albums zoals Honky Tonk Heroes, Dreaming My Dreams, Are You Ready for the Country en Lonesome, On’ry and Mean te beluisteren. Alle albums van 1972 tot 1978 zijn pareltjes op zichzelf en je hebt een schat aan prachtige country muziek tot je.

De reden waarom Waylon Jennings zulke goede albums in deze periode uitbracht wordt door velen kenners en fans toegeschreven aan zijn drugsgebruik. Jennings zat in deze tijd veel aan de harddrugs en beleefde een enorme uitbarsting van creativiteit. Dat het ook nadelige gevolgen zou hebben staat natuurlijk vast. Eind jaren 70 lukte het met behulp van zijn vrouw Jessi Colter van de drugs af te komen. Dat kwam zijn albums niet ten goede. Vanaf What Goes Around Comes Around (1979) ging het geleidelijk aan minder met de muziek carrière van Jennings. De pit, scherpe randjes en bevlogenheid ontbraken vanaf de jaren 80.

Desalniettemin is Waylon Jennings nog steeds een van de bekendste country artiesten ooit. Vandaag de dag wordt hij nog steeds veel gedraaid en heeft een trouwe groep fans. Hij overleed op 13 februari 2002, maar heeft een ongelofelijk oeuvre achtergelaten. Dit zijn artiesten die je niet vaak tegenkomt en gelukkig hebben we de muziek om te koesteren. Want die blijft tegenwoordig nog steeds makkelijk overeind tussen alle hedendaagse country muziek. Jennings was in de jaren 70 een echte rebel, outlaw, die zijn eigen ideeën en leven uitwerkte en veel kleur gaf. En alleen daarvoor mag hij niet worden vergeten.

YouTube

Waylon Jennings - Are You Sure Hank Done It This Way

William van Voorbergen 21.5M views 14 maart 2008 23:49

Waylon Jennings - Honkey Tonk Heros

William van Voorbergen 2.6M views 14 maart 2008 23:54

Willie Nelson

Net zoals Waylon Jennings had ook Willie Nelson moeite Nashville naar z’n hand te trekken. Nadat een scheiding en het afbranden van zijn huis in Nashville besloot Nelson om terug naar thuisstaat Texas te verhuizen. Het zou een verandering van zijn gehele muzikale stijl betekenen. Hij liet zijn haar lang groeien, groeide een baar, droeg een bandana en jeans. En heel verandering ten opzichte van het gladde imago van de jaren 60.

Het publiek in Texas omarmden Nelson met open handen. Optredens, die veel jong publiek zou aantrekken, werden gehouden in een van de meest bekendste honky tonks ter wereld, Armadillo World Headquarters. Willie Nelson werd meer en meer populairder. In 1971 zette hij een van de bekendste jaarlijks terugkerende festivals van die tijd op, “picnics”. Bekende namen als Roy Acuff, Tex Ritter, George Jones en Billy Joe Shaver stonden op de line-up. Artistiek gezien een groot succes alleen commercieel gezien een grote flater. Geld was nooit het doel bij Nelson. Hij kreeg door de picnics een nog grotere naam in en buiten Texas.

Qua albums bracht Nelson een paar pareltjes uit. Albums als Yesterday’s Wine (1971), Shotgun Willie (1973), Phases and Stages (1974), Stardust (1978) kregen veel positieve kritieken en werden door het publiek breed opgepikt. Red Headed Stranger (1975) zou van de jaren 70 zijn grootste triomf worden. Platenlabels vonden dat de muziek die Nelson produceerde in deze periode onverkoopbaar zou zijn. Ze vonden het onaf en als demo’s klinken. Ze zaten er helemaal naast en de platen verkochten in de miljoenen.

Nelson is een begenadigd liedjesschrijver. Ironisch gezien kwam zijn eerste grote hit uit de jaren 70 uit de pen van een andere schrijver. Zo komt de klassieker Blue Eyes Crying in the Rain van het album Red Headed Stranger uit de pen van producer Fred Rose. Een nummer die uit de jaren 40 stamt en gecoverd is door grote artiesten zoals Hank Williams, Roy Acuff en Elvis Presley. Na deze eerste hit van Nelson zouden er nog meer covers grote successen worden.

Naast Nelson’s terugkeer naar Texas en de jaarlijkse picnics kan het outlaw country album uit 1976 gezien worden als meest succesvolste muzikaal project. Samen met Waylon Jennings, Jessi Colter en Tompall Glaser ging de plaat Wanted! The Outlaws platina (1 miljoen verkopen). Dat was tot voor die tijd nog geen een country album gelukt. Er werden twee nummers van Nelson op Wanted! The Outlaws uitgebracht. Yesterday’s Wine en Me and Paul.

Alhoewel bovengenoemde platen in die tijd een groot succes waren voor Nelson heb ik persoonlijk gezien bij sommige moeite. Van Red Headed Stranger hoor ik inderdaad de genialiteit en zo ook van Phases and Stages. Maar albums zoals Yesterday’s Wine en Stardust vind ik de poëtisch en jazz-achtig. Het doet bij deze albums terugdenken aan Nelson’s albums van jaren 60. De grote achterban die Nelson toentertijd had opgebouwd liep weg met deze platen. Desalniettemin zouden de jaren 70 voor Willie Nelson, net als Waylon Jennings, een van de meest succesvolste zijn in zijn carrière. Niet alleen de muziek bracht hem overigens roem, maar hij begon ook met andere commerciële activiteiten zoals acteren in films en platen produceren.

Willie Nelson leeft nog en is sterker dan ooit. Hij is 88 jaar. De afgelopen jaren heeft hij aan de lopende band platen uitgebracht en hij weet van geen ophouden. Zijn laatste plaat That’s Life is een Frank Sinatra cover album en laat Nelson’s liefde voor jazz horen. Mijn voorkeur gaat dan meer uit naar First Rose of Spring uit 2019 die meer country aanvoelt.

YouTube

Willie Nelson - Blue Eyes Crying in the Rain

William van Voorbergen 3.4M views 15 september 2011 21:39

Willie Nelson - Stay All Night (Stay a Little Longer)

William van Voorbergen 351.1K views 17 september 2011 09:06

Willie Nelson - Yesterday's Wine

William van Voorbergen 159.4K views 17 september 2011 06:50

Willie Nelson - Georgia on My Mind

William van Voorbergen 602K views 15 september 2011 13:30

Album: "Both Sides Now"
Utgitt:  1970
Låtskrivere: Willie Nelson
Label:  RCA Records

Personnel
Willie Nelson – guitar, vocals
David Zettner – guitar
Jimmy Day – steel guitar
Norbert Putnam – bass
David English – drums
James Isbell – percussion
***


"Bloody Mary Morning" is a song written by American country music singer-songwriter Willie Nelson. Nelson wrote the song inspired by his struggles to become a "better parent". It was originally released in the 1970 RCA Records release Both Sides Now with the title "Bloody Merry Morning".
***

Willie Hugh Nelson (born April 29, 1933) is an American musician, actor, and activist. The critical success of the album Shotgun Willie (1973), combined with the critical and commercial success of Red Headed Stranger (1975) and Stardust (1978), made Nelson one of the most recognized artists in country music. He was one of the main figures of outlaw country, a subgenre of country music that developed in the late 1960s as a reaction to the conservative restrictions of the Nashville sound. Nelson has acted in over 30 films, co-authored several books.
***

Lyrics:
Well, it's a bloody Mary morning
Baby left me without warning 
Sometime in the night
So I'm flyin' down to Houston 
Forgetting her's the nature of my flight
As we taxi toward the runway 
With the smog and haze 
Reminding me of how I feel
Just a country boy who's learnin' 
That the pitfalls of the city 
Are extremely real
All the night life and the parties 
And temptation and deceit 
The order of the day
Well it's a bloody Mary mornin' 
'Cause I'm leavin' baby somewhere in LA
Well, it's a bloody Mary morning
Baby left me without warning 
Sometime in the night
So I'm flyin' down to Houston 
Forgetting her's the nature of my flight
Our golden jet is airborne 
And flight fifty cuts a path 
Across the mornin' sky
And a voice comes through the speaker 
Reassuring us flight fifty 
Is the way to fly
And a hostess takes our order 
Coffee, tea or something stronger 
To start off the day
Well it's a bloody Mary morning 
'Cause I'm leavin' baby somewhere in LA
Well, it's a bloody Mary morning
Baby left me without warning 
Sometime in the night
So I'm flyin' down to Houston 
Forgetting her's the nature of my flight
Yeah I'm flyin' down to Houston 
Forgetting her's the nature of my flight #WillieNelson #CountryOutlaw  #CountryClassic #RonjasCountryMusic

Album: "Both Sides Now"
Utgitt: 1970
Låtskrivere: Willie Nelson
Label: RCA Records

Personnel
Willie Nelson – guitar, vocals
David Zettner – guitar
Jimmy Day – steel guitar
Norbert Putnam – bass
David English – drums
James Isbell – percussion
***


"Bloody Mary Morning" is a song written by American country music singer-songwriter Willie Nelson. Nelson wrote the song inspired by his struggles to become a "better parent". It was originally released in the 1970 RCA Records release Both Sides Now with the title "Bloody Merry Morning".
***

Willie Hugh Nelson (born April 29, 1933) is an American musician, actor, and activist. The critical success of the album Shotgun Willie (1973), combined with the critical and commercial success of Red Headed Stranger (1975) and Stardust (1978), made Nelson one of the most recognized artists in country music. He was one of the main figures of outlaw country, a subgenre of country music that developed in the late 1960s as a reaction to the conservative restrictions of the Nashville sound. Nelson has acted in over 30 films, co-authored several books.
***

Lyrics:
Well, it's a bloody Mary morning
Baby left me without warning
Sometime in the night
So I'm flyin' down to Houston
Forgetting her's the nature of my flight
As we taxi toward the runway
With the smog and haze
Reminding me of how I feel
Just a country boy who's learnin'
That the pitfalls of the city
Are extremely real
All the night life and the parties
And temptation and deceit
The order of the day
Well it's a bloody Mary mornin'
'Cause I'm leavin' baby somewhere in LA
Well, it's a bloody Mary morning
Baby left me without warning
Sometime in the night
So I'm flyin' down to Houston
Forgetting her's the nature of my flight
Our golden jet is airborne
And flight fifty cuts a path
Across the mornin' sky
And a voice comes through the speaker
Reassuring us flight fifty
Is the way to fly
And a hostess takes our order
Coffee, tea or something stronger
To start off the day
Well it's a bloody Mary morning
'Cause I'm leavin' baby somewhere in LA
Well, it's a bloody Mary morning
Baby left me without warning
Sometime in the night
So I'm flyin' down to Houston
Forgetting her's the nature of my flight
Yeah I'm flyin' down to Houston
Forgetting her's the nature of my flight #WillieNelson #CountryOutlaw #CountryClassic #RonjasCountryMusic

846 16

YouTube Video UExwUkZzVmpPOHhaOWtDejJXTHh2NXphNW50M3lYZzRYXy5GNjNDRDREMDQxOThCMDQ2

Willie Nelson - "Bloody Mary Morning"

William van Voorbergen 99.5K views 27 augustus 2014 10:16

Barbara Mandrell

In Nederland vrijwel onbekend, maar in de jaren 70 was Barbara Mandrell een van de grootste country-pop sterren in Amerika. Ze groeide op in een familie die volledig in de muziek opereerden, zowel muzikaal als zakelijk gezien. Barbara Mandrell leerde al op jonge leeftijd een tal van instrumenten te bespelen. Piano, bass, gitaar, banjo, saxofoon en steel gitaar had ze allemaal al onder de knie in haar tienerjaren.

Het zou het bespelen van de steel gitaar zijn die de aandacht trokken van Joe Maphis (country muzikant) en Chet Atkins (Nashville producer). Op twaalfjarige leeftijd werd ze ontdekt. In 1969 trok ze naar Nashville en was gelijk klaar voor een carrière als solo artieste. Ze ging muziek maken onder de vleugels van platenmaatschappij Columbia en top producer van die tijd Billy Sherrill. Onder leiding van Sherrill maakte Mandrell een aantal uitstekende country-pop albums.

Albums zoals Treat Him Right (1971), The Midnight Oil (1973) en This Time I Almost Made It (1974) zouden grote hits worden. Met singles als Playin’ Around With Love, Treat Him Right, The Midnight Oil en Show Me brak ze door bij het grote publiek. Barbara Mandrell had een neusje om zakelijk gezien een merk op te bouwen en dat deed ze in de jaren 70 dan ook. Na een aantal jaar verliet ze Billy Sherrill en de country-pop en richtte ze zich volledig op pop muziek. Dit onder producer Tom Collins. Al met al zou ze in de jaren 70, maar vooral in de jaren 80 allerlei soorten prestigieuze awards winnen. Grammys, CMA en CMT awards prijken allemaal in Mandrell’s prijzenkast.

Persoonlijk gaat mijn interesse uit naar de beginperiode van Barbara Mandrell. Onder Billy Sherrill heeft ze fantastische country platen geproduceerd die vandaag de dag nog steeds niets van waarde hebben verloren. Dat ze in het midden van de jaren 70 richting pop navigeerde is vooral een commerciële keuze geweest. En geef haar is ongelijk. De hoogtijdagen van Mandrell waren vooral de jaren 70 en 80. Eind jaren 90 is ze met pensioen gegaan en geniet ze van het vrije leven. Ik blijf teruggrijpen naar de albums die door Billy Sherrill zijn geproduceerd. Het was in de jaren 70 een van de beste producers op country gebied en de albums van Barbara Mandrell zijn daar deels het bewijs van.

YouTube

Barbara Mandrell - The Midnight Oil

William van Voorbergen 260.4K views 18 november 2012 19:10

Barbara Mandrell - Sleeping Single In A Double Bed

William van Voorbergen 1.3M views 7 mei 2008 02:20

Dolly Parton

Dolly Parton is vandaag de dag over de hele wereld bekend. Haar uiterlijk, muziek en gedrag is vaak onderwerp van gesprek. Ze heeft een ongelofelijke kijk op het zakelijke aspect en verdient er miljoenen mee. Parton groeide op in de bergen nabij Sevierville, Tennessee in een grote familie van twaalf kinderen. Ze hadden het niet breed, maar er was veel liefde binnen het gezin en weinig onenigheid. Dolly Parton had al op vroege leeftijd dromen, grote dromen. Een droom om zangeres te worden. Het werd uiteindelijk meer dan dat.

Nadat ze afstudeerde van de middelbare school trok ze dan ook direct naar Nashville, waar ze in 1964 aankwam. Al snel kwam ze haar toekomstige man Carl Dean tegen en scoorde ze snel een platencontract bij Monument Records van Fred Foster. Foster probeerde haar de eerste jaren als pop-rock zangeres neer te zetten, maar zonder succes. In 1967 voegde ze zich bij de Porter Wagoner show en dat zou wel een succes blijken. Al kwamen de muzikale hits pas vanaf de jaren 70.

Het uiterlijk van Dolly Parton kwam toen al ter sprake. Grote pruiken, veel make-up en haar attractieve voorkomen maakten van Parton een groot succes bij het publiek. Maar ook op muziekgebied begon het te lopen. Ze scoorde hits zoals Joshua, Coat of Many Colors, I Will Always Love You en Jolene. Allemaal binnen de grenzen van country muziek. In 1974 verliet ze de Porter Wagoner Show waar Wagoner erg teleurgesteld over was. I Will Always Love You gaat over deze muzikale scheiding.

In 1975 en 1976 won ze de CMA award voor vrouwelijke artiest van het jaar en de sky was the limit voor Dolly Parton. Haar dromen waren niet gestild en ze verliet country voor pop muziek. Een keuze waar de country muziekindustrie alles behalve blij mee was. Het album Here You Come Again uit 1977 liet deze verschuiving naar pop duidelijk horen. Daarnaast ging ze ook acteren in films zoals 9 to 5 en The Best Little Whorehouse in Texas. Het zakelijk imperium breidde zich steeds meer uit en de rest is geschiedenis.

Alhoewel Dolly Parton haar country roots niet is vergeten is ze tegenwoordig een wereldmerk geworden. In de jaren 90 en 00 keerde ze terug naar country met een aantal bluegrass albums. Desalniettemin staat het voor country fans vast dat de beste muzikale periode voor Parton eind jaren 60 en eerste helft van jaren 70 was.

YouTube

Merle Haggard

Eind jaren 60, begin jaren 70 stond er één nummer van Merle Haggard centraal. Dat was Okie from Muskogee. Op de dag van vandaag wordt Haggard hier nog steeds aan herinnerd. Het nummer ontstond in de lente van 1969 toen Haggard en zijn band The Strangers langs het stadje Muskogee reden in Oklahoma. Een van de bandleden zei opeens:”I bet they don’t smoke marijuana in Muskogee”. Iedereen vond het erg grappig en de grootste hit ooit van Haggard was in de maak. Ze wisten meteen dat ze iets speciaals in handen hadden. Dat blijkt achteraf gezien ook aan de reacties van het publiek als het nummer wordt ingezet. In 1970 won Okie CMA single en album van het jaar.

In de jaren 70 zou Merle Haggard vele hit albums maken. Het is bijna onmogelijk om er een favoriet uit te halen, maar als ik toch een album moest kiezen zou het Someday We”ll Look Back uit 1971 zijn. Een album met fantastische covers zoals California Cottonfields (Dallas Frazier), Carolyn (Tommy Collins) en Train of Life (Roger Miller). Maar ook nummers door Haggard zelf geschreven zoals I’d Rather Be Gone en Tulare Dust. Als ik een album van Merle Haggard zou aanraden zou het Someday We’ll Look Back zijn. Pure country muziek die aan alle eisen voldoet.

En wat hetzelfde geldt voor Waylon Jennings, Willie Nelson en George Jones, vind ik dat ook Haggard zijn meest succesvolste periode de jaren 70 genoot. Samen met zijn begeleidingsband The Strangers heeft hij naar mijn mening in deze periode de beste country muziek ooit geproduceerd. Het mooie aan Merle Haggard was dat hij een zeer vakkundige liedjesschrijver was. Hij heeft tal van nummer-1 hits geproduceerd die alleen van zijn pen kwamen. Daarnaast was hij echt een man van het volk en raakte onderwerpen aan waar de grote Amerikaanse middenklasse zich mee kon identificeren.

Nog een aantal succesvolle platen in de 70 jaren waren Hag (1971), If We Make It Through December (1974), The Roots of My Raising (1976) en Serving 190 Proof (1979). Elk album heeft zijn klasse en als je van oude country muziek houdt dan zijn deze niet te missen. Haggard heeft in zijn muzikale carrière een totaal van 38 nummer-1 hits gescoord. 16 daarvan kwamen uit de jaren 70, een ongekend aantal. Alle albums van Merle Haggard zijn te vinden op Spotify en voor mij persoonlijk zijn zijn albums uit de jaren 70 het beste uit zijn carrière. Hieronder vind je een zestal Mele Haggard nummer-1 hits uit de jaren 70, maar ik raad vooral aan om ook de volledige albums te beluisteren. Je zal je verbazen hoe goed ze zijn. Alhoewel Merle Haggard in Nederland niet heel bekend is, was en is hij in Amerika nog steeds ongelofelijk populair. En volkomen terecht.

YouTube