Michael McDermott maakt al een hele tijd muziek als singer-songwriter en dat doet hij met bescheiden succes. Zijn albums worden door een relatief kleine groep Americana fanaten beluisterd. Mijn eerste kennismaking was een aantal jaren geleden met het album St. Paul’s Boulevard en ik was er behoorlijk enthousiast over. Dit jaar horen we een dubbelalbum, Lighthouse on the Shore en East Jesus.
Ik schreef in mijn recensie van St. Paul’s Boulevard dat de muziek van Michael McDermott wel heel veel lijkt op Bon Jovi. Zowel de muzikale inkleuring als de vocalen zijn goed te vergelijken. Toch moest ik ook concluderen dat ik de songs van Michael McDermott veel sterker en energieker vond dan de laatste paar albums van een van de grootste rock & roll artiesten ooit.
Lighthouse on the Shore en East Jesus horen bij elkaar en zijn in principe twee tegenpolen. Het ene album, Lighthouse on the Shore, is akoestisch, terwijl de ander, East Jesus, elektrisch is. Ieder album telt tien nummers en Michael McDermott doet bij beide geen moeite om de songs wat langer te laten duren dan de normale drie minuten. Hij weet het prettig te rekken.
Want allebei bij de albums klinken wel weer fantastisch. Je moet het Michael McDermott nageven, hij weet ieder album kwaliteit te leveren. Dat is op Lighthouse on the Shore en East Jesus niet anders. We horen hier een uitstekende singer-songwriter aan het werk met veel creativiteit en vaardigheid in het maken van geweldige Americana songs. Vervelen doet het allerminst
Lighthouse on the Shore heeft als verschil ten opzichte van East Jesus dat het iets rustiger klinkt. De ballads zijn meer aanwezig. Maar wat behouden blijft is het krachtige stemgeluid van Michael McDermott. Bon Jovi moet het door zijn stemproblemen wat rustiger aan doen, maar Michael McDermott heeft nog steeds heel weinig problemen om met zijn ruwe stem uit te halen. Prachtig om naar te luisteren.
Neem de tijd om zowel Lighthouse on the Shore als East Jesus rustig te luisteren. Allebei de albums zijn meer dan de moeite waard en weten een sterke indruk te maken. Michael McDermott debuteerde in 1991 als artiest, maar weet tegenwoordig nog steeds kwalitatieve albums te produceren. Deze twee nieuwe albums zijn daar geen uitzondering op. Akoestisch en elektrisch, beide zijn heel effectief en machtig mooi.