Bjorn Berge – Introducing SteelFingerSlim

Bjorn Berge - Introducing SteelFingerSlim album cover

Wat ik de afgelopen jaren heb gemerkt is dat Noorwegen een geweldig bloeiende muziekscene heeft. Tuvaband, Nordgarden en Bill Booth zijn zomaar wat interessante muzikanten uit Noorwegen met uitstekende albums. Ook Bjorn Berge komt uit Noorwegen. Je kunt hem zien als een gevestigde artiest, want hij maakt al meer dan twee decennia muziek. Introducing SteelFingerSlim is zijn volgende wapenfeit.

Bjorn Berge heeft de smaak te pakken, want hij bracht in 2019 en 2021 albums uit. Vorig jaar deed hij het uitstekende album Hoohahs & Cat Calls met zijn Noorse muziekmaat Odin. En dit jaar is hij dus alweer terug met nieuw werk. Deze veelzijdige artiest heeft veel te bieden voor de verfijnde muziekluisteraar. Hij weet het voor elkaar te krijgen om verschillende genres met elkaar te vermengen. Verwacht op Introducing SteelFingerSlim een mix van funk, pop en rock.

Ik ben heel eerlijk niet echt bekend met het uitgebreide oeuvre van Bjorn Berge. Vorig jaar was ik redelijk positief over het album met Odin, maar veel verder dan dat kom ik niet. Maar daar kan wel eens verandering in komen als ik zo luister naar Introducing SteelFingerSlim. Het album heeft ontzettend veel te bieden voor muziekliefhebbers. Het bevat veel ritme en tempo in en een grote dosis donkere energie.

Wat mij direct opvalt aan SteelFingerSlim is het geniale snarenspel. Bjorn Berge staat bekend als een virtuoos als het aankomt op het bespelen van gitaren. Op dit album is er daarom ook niet ingehouden en laat hij duidelijk horen dat hij enorm ervaren is in het bespelen van de gitaar. Het is een lust voor het oor en levert een dynamisch geluid op, alhoewel het qua instrumenten vrij minimaal wordt gehouden.

Wat ook duidelijk opvalt als je luistert naar dit album is het stemgeluid van Bjorn Berg. Tsja, wat moet ik er over zeggen. Het is aan de ene kant een plezier om naar te luisteren. Het past naar mijn mening goed bij de muziek. Echter kan ik mij zo bedenken dat deze stem ook heel geschikt is voor metal en hardrock muziek. Zwaar aangezet, ik vind het eerlijk gezegd wel iets hebben.

Bjorn Berge levert met SteelFingerSlim uitstekend werk af. De muziek is ontzettend krachtig en je blijft de hele rit boeiend luisteren. Ondanks dat er niet heel veel gebruik wordt gemaakt van instrumenten blijft dit album een waar spektakel. Dat komt door het fantastische snarenspel en het donkere stemgeluid van Bjorn Berge. Noorwegen, prachtig land waar ze ook heel goed weten hoe kwaliteit muziek te produceren. Daar is dit album wederom het bewijs van.