George Strait – Cowboys and Dreamers

George Strait - Cowboys and Dreamers album cover

Het is alweer even geleden toen George Strait een nieuw album uitbracht. 2019 om precies te zijn met Honky Tonk Time Machine. Daarna werd het stil rondom The King of Country Music. Maar echte country artiesten stoppen niet en gaan gewoon door met muziek produceren tot ze niet meer kunnen. En zie hier, gloednieuw werk in de vorm van Cowboys and Dreamers.

Er is tussen Honky Tonk Time Machine en Cowboys and Dreamers ontzettend veel gebeurd binnen het Amerikaanse country genre. Zo is het tijdperk van de eenvoudige bro-country verdwenen. In de plaats kijken momenteel veel country artiesten uit Nashville naar het verre verleden, toen ja, George Strait en andere country legendes de charts domineerden.

Het levert de afgelopen jaren prachtige albums op en dit soort positieve ontwikkelingen zijn toe te juichen. George Strait heeft als country artiest alles al bereikt wat hij kan bereiken en Cowboys and Dreamers is een album gewoon omdat het kan. En ja nogmaals, omdat de echte country artiesten niet stoppen met muziek produceren.

George Strait is nooit een artiest geweest van trends volgen. Hij creĆ«ert zijn eigen stijl van muziek maken. Dat is iets wat duidelijk op te merken is als je naar alle albums van hem luistert. Door de jaren heen is het allemaal hetzelfde gebleven en is hij niet gevoelig om naar de waan van de dag te luisteren. Met George Strait weet je op zeker dat je country muziek krijgt.

Het is niet zo dat George Strait te beroerd is om met andere muzikanten samen te werken. Veel van zijn songs zijn immers door andere geschreven en dat is ook zo op Cowboys and Dreamers. Toch schrijft hij zelf ook af en toe wat mee. En als er dan ook nog een duet op staat met Chris Stapleton dan kan het met dit album niet misgaan.

Als je naar de afgelopen vier decennium kijkt is George Strait altijd binnen het genre de stabiele kracht geweest. Dat was in de jaren tachtig al zo en dat is nu nog steeds zo. Cowboys and Dreamers is het bewijs dat The King of Country Music nog steeds sterk en solide staat met een nieuwe set aan kwaliteit country songs. Hij treedt overigens niet heel intensief meer op, maar als hij wat optredens geeft dan zijn stadions in Amerika razendsnel uitverkocht. Zegt genoeg denk ik. Traditionele country is alive and kicking.