Hamish Hawk – A Firmer Hand

Hamish Hawk - A Firmer Hand album cover

Hamish Hawk is een Schotse muzikant en begon zijn muzikale carrière in 2012. Hij was toen student op een universiteit en bracht twee jaar later zijn debuutalbum uit. De jaren daarna was het hard zwoegen, maar succes bleef uit. Pas vier jaar geleden was zijn doorbraak tot een groter publiek. Het recent verschenen A Firmer Hand is een bevestiging dat we hier te maken hebben met een talentvolle artiest met de vaardigheid om sterke liedjes te produceren.

Hamish Hawk doet het allang niet meer alleen. Door de jaren heen verzamelde hij bandleden bij elkaar om zijn geluid te versterken. Zo zijn momenteel Andrew Pearson (gitaar), Stefan Maurice (drums), John Cashman (keyboards, synthesizers) actief in de band. Zij geven kleur aan de muziek en doen dat op uitstekende wijze.

Wat kun je zoal verwachten van Hamish Hawk en A Firmer Hand? Zoals de albumcover al een beetje aangeeft is dit donkere muziek. Men noemt de muziek van deze band indie pop, chamber pop en post punk. Ik ben het eens met deze benamingen en dat is in principe gelijk al duidelijk als je begint met dit album.

Hamish Hawk is op A Firmer Hand niet heel vernieuwend bezig. Het is allemaal al eerder gedaan door andere artiesten. Vergelijkingen zijn dan ook snel gemaakt. Zo denk ik al heel snel aan een Franz Ferdinand. Dat komt met name door de zware stem van Hamish Hawk, heeft veel gelijkenissen. Maar ook een band zoals The Smiths hoor je terug en is zeker geen misplaatste vergelijking.

De teksten op A Firmer Hand zijn een dingetje. Tijdens het luisteren ontkom je er niet aan. Veel van de teksten op dit album zijn seksueel getint. Hamish Hawk is homoseksueel en doet hier vrij weinig moeite om dat te verbergen. Alhoewel hij tegenwoordig in het openbaar er niet veel over praat, want zoals hij in het verleden merkte, brengt dat hem nergens.

Maar goed, A Firmer Hand is heel effectief in wat het doet. Hamish Hawk is al een tijdje bezig, maar perfectioneert op dit album zijn stijl van muziek maken. Het klinkt prettig donker, melancholisch en weet onderscheidend genoeg te klinken tussen alle andere titels van dit moment. Liefhebbers van artiesten zoals Franz Ferdinand en The Smiths moeten dit mooi vinden en kunnen waarderen. Prachtplaat.