Holly Lerski – Sweet Decline

Holly Lerski - Sweet Decline album cover

De Britse Americana artiest Holly Lerski beweegt zich al meerdere decennium door het muzikale landschap en doet dat met succes. In haar jongere jaren was ze met name onderdeel van bandjes, maar inmiddels heeft ze een solocarrière opgezet. Het soloalbum The Wooden House (2015) kreeg veel positieve loftuitingen en met Sweet Decline van dit jaar hervindt ze zichzelf als soloartiest.

In 2019 kreeg Holly Lerski te maken met een verbroken relatie. Het was een langdurige relatie en hoe erg het ook was, het bood nieuwe kansen. Zo reisde ze naar de Verenigde Staten om een aantal weken te gaan reizen. Het was inspiratievol en zorgde voor een uitbarsting van creativiteit. Haar reiservaringen door Amerika werden de fundamenten van Sweet Decline.

De reis van Holly Lerski door Amerika was een bijzondere en niet zomaar een. Ze ontmoette allemaal nieuwe mensen en werd betoverd door prachtige landschappen. Ook ging ze langs radiostations om haar verhaal te vertellen. Ervaringen werden heel mooi gedeeld met social media zodat iedereen op de wereld mee kon genieten van haar avonturen. Op de officiële website vind je van ieder liedje van Sweet Decline het verhaal.

The Wooden House kreeg veel positieve recensies en daar ben ik het volkomen mee eens. Maar wat Holly lerski met Sweet Decline laat horen vind ik eerlijk gezegd nog veel beter. Het album is een heerlijke luistertrip met toegankelijke Americana liedjes van hoog niveau. Dit album vind ik wat constanter dan de vorige en is kwalitatief nog net even wat beter.

Iedere liedje op Sweet Decline is van schoonheid. Maar als je luistert naar dit album dan zul je merken dat er een van uitzonderlijke kwaliteit is. Ik heb het natuurlijk over Tall Trees. Fantastisch hoe Holly Lerski dit nummer inkleurt met haar prachtige stem en sterke instrumentatie. Alleen al de zachte banjo klanken zijn een lust voor het oor. Een van de betere Americana liedjes van dit jaar.

Holly Lerski mag dan al tientallen jaren als muzikant bezig zijn, met Sweet Decline maakt ze een fitte indruk en levert kwaliteit liedje na kwaliteit liedje. Knap om nog steeds na zo’n lange tijd met zulke muziek te kunnen komen. Problemen in de liefde zorgen bij veel artiesten voor inspiratie en je kunt wel stellen dat dit hier het geval is. Holly Lerski is door hartzeer gaan reizen om haarzelf te vinden en dan krijg je een fantastisch album zoals Sweet Decline. Luister naar de muziek, luister naar de teksten en leef even mee met de avonturen. Het album is wonderschoon.