Kathryn Williams & Withered Hand – Willson Williams

Kathryn Williams & Withered Hand - Willson Williams album cover

Als je twee van de beste singer-songwriters van Schotland naast elkaar zet dan krijg je een album zoals Willson Williams. Kathryn Williams & Dan Willson (Withered Hand) besloten om hun krachten te bundelen en samen een album te produceren. Het resultaat is een geweldige singer-songwriter plaat waarbij beiden muzikanten in optima forma stralen.

Katheryn Williams en Dan Willson ontmoetten elkaar voor het eerst in 2019 tijdens een festival. Er was meteen een klik en er werd vervolgens samen muziek gemaakt. Voor schrijfsessies reisden ze naar elkaars huis en werden goede vrienden. Zoals ze zelf aangeven is het op het album Willson Williams lastig aan te geven wie wat doet, maar als duo laten ze hun kwaliteiten op geweldige wijze tonen.

Willson Williams is mede gefinancierd door Creative Scotland. Doordat er genoeg geld beschikbaar was om het album op te nemen konden de beste muzikanten van Schotland in de studio verzameld worden. En als je naar dit album luistert, dan hoor je de ervaring en kwaliteiten van de muzikanten. Dit is een heerlijk klinkende plaat met alleen maar professionals aan het werk.

Het spektakel begint al bij het eerste nummer Arrow. Wat een fantastisch openingsnummer is dit toch en een hele sterke introductie tot de rest van het album. Je hoort aan alles dat er met veel enthousiasme en passie muziek gemaakt wordt en dat er veel op de details is gelet. Dat geldt zowel bij Kathryn Williams en Withered Hand, maar ook de sessiemuzikanten.

Willson Williams heeft als thematiek vriendschap. Het gaat niet alleen over de vriendschap van de twee hoofdrolspelers, maar ook met familie en vrienden moeilijke tijden overwinnen. Je plek in de wereld vinden en voornamelijk plezier hebben in het leven met elkaar. Een hele mooie thematiek met een belangrijke boodschap. Het is tegenwoordig relevanter dan ooit.

Kathryn Williams en Withered Hands weten met Willson Williams een fantastisch debuut neer te zetten. De muziek straalt in alles professionalisme uit en de muziek is vervaardigd door de meest ervaren muzikanten van de wereld. Als je interesse hebt in rijke singer-songwriter muziek met kleurrijke samenzang dan mag je dit album niet missen. Hopelijk is dit album niet een one-timer, want ik ben heel benieuwd wat dit dynamische duo meer te bieden heeft.

Favoriete albums dit jaar