Katie Pruitt – Mantras

Katie Pruitt - Mantras album cover

Katie Pruitt debuteerde in 2020 met het album Expectations. Het kreeg veel lovende kritieken en zette haar op de kaart in de Americana scene. Het heeft een lange tijd moeten duren, maar ze is eindelijk terug met een nieuw album. Mantras is de naam en het is een logisch vervolg op het debuut. Er worden geen nieuwe wegen verkend, maar meer van hetzelfde.

Expectations is een bijzonder album voor Katie Pruitt. Niet alleen omdat ze met dat album haar debuut maakte als Americana artiest. Maar ook omdat ze tijdens het schrijfproces het roerige verleden erbij pakte. Ze groeide namelijk op in een Christelijke omgeving als queer. Geen makkelijke tijden en de lastige periode van haar jeugd vormde het album.

De reden waarom Katie Pruitt zo lang met een nieuw album heeft gewacht komt met name dat ze met andere interessante projecten bezig is. Zo begon ze een paar jaar geleden met de podcast The Recovering Catholic. Het wordt veel beluisterd en is een groot succes. Onderwerpen zijn het geloof, creativiteit, artistieke expressie en identiteit. Een tweede seizoen is inmiddels in de maak.

Mantras bouwt voort op Expectations. Het album verkent zoals gezegd geen nieuwe wegen, maar bevat hetzelfde recept. Er is heel weinig op aan te merken, want Katie Pruitt doet met dit album alles goed. Ze profileert haarzelf als sterke singer-songwriter, waarbij de kwaliteit van de liedjes heerst. Je merkt aan alles dat deze plaat geproduceerd is door ervaren muzikanten.

Het debuutalbum werd uitgebracht door Rounder Records. Niet heel raar dat ook Mantras op dat platenlabel verschijnt. Katie Pruitt weet inmiddels hoe het trucje van kwaliteit liedjes schrijven werkt en ook met dit album zal het platenlabel weer erg tevreden zijn. Mantras doet wat het moet doen en doet het goed. Dit is hoe goede Americana muziek hoort te klinken.

Katie Pruit erkent het belang van optredens en staat binnenkort weer op het podium om Mantras te presenteren. Het heeft even een tijdje moeten duren, want haar laatste shows dateren alweer uit 2021. Maar ze is dit jaar weer energiek en fanatiek om haar publiek te bedienen met geweldige liedjes van twee sterke albums. Dit soort muziek is heel overtuigend en laat horen dat Americana tegenwoordig een ontzettend levendig genre is met veel authentieke artiesten.