Laci Kaye Booth – The Loneliest Girl In The World

Laci Kaye Booth - The Loneliest Girl In The World album cover

De muzikale carrière van opkomende country pop artiest Laci Kaye Booth is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Ze had namelijk succes in de Amerikaanse talentenshow Idols, tekende vervolgens een platencontract bij het grote Nashville platenlabel Big Machine Label Group en kreeg twee jaar geleden pardoes onverwachts te horen dat ze niet verder met haar zouden gaan.

Muziek is altijd in het leven geweest van Laci Kaye Booth. Ze groeide op met artiesten zoals Patsy Cline en het voornaamste doel was om succesvol te worden in de muziekindustrie. Na het debacle van het platenlabel reisde ze naar Australië om even weg te zijn van muziek en zichzelf te vinden. Inmiddels wordt er een nieuw pad bewandeld en mag Laci Kaye Booth zich tegenwoordig een van de meest belovende jonge Nashville country artiesten van het moment noemen.

Als ik luister naar debuut The Loneliest Girl In The World van Laci Kaye Booth dan begrijp ik een beetje waarom Big Machine niet verder met haar zijn gegaan. De muziek klinkt namelijk allerminst zoals de vele mainstream country artiesten van het moment. Laci Kaye Booth is veel minder oppervlakkig en heeft in haar muziek veel meer te bieden dan het zoveelste pop prinsesje.

The Loneliest Girl In The World is daarom ook niet voor iedereen en past bij een bepaalde doelgroep binnen de country scene. De muziek heeft hier en daar wat donkere tinten en doet af en toe denken aan jonge singer-songwriters binnen de indie scene. Alhoewel Laci Kaye Booth wel gebruikmaakt van traditionele instrumenten zoals pedal steels en fiddles. Ook hoor je af en toe pop invloeden, waardoor ik country pop uiteindelijk een acceptabele benaming vind.

Ik vind albums zoals Loneliest Girl In The World geweldig. Vijftig minuten, geen probleem. Het had wat mij betreft een uur mogen duren. Naast dat de liedjes creatief en van kwaliteit zijn beschikt Laci Kaye Booth over een geweldige stem. Het doet een beetje denken aan superster Megan Moroney. Het is met overtuiging gebracht en straalt veel warmte af. Dit soort type vocal blijft prettig om naar te luisteren.

Inmiddels vindt Laci Kaye Booth haar eigen weg door het enerverende country landschap van vandaag. The Loneliest Girl In The World is een fantastische entree waarop ze laat horen dat ze uitstekend in staat is om prachtige country songs te produceren. Let wel dat dit album niet de zoveelste in rij is. Laci Kaye Booth weet een geheel eigen geluid te creëren en je kunt haar terecht een van de meest belovende jonge country artiesten in Nashville noemen. Hier gaan we de komende jaren heel blij van worden en veel van horen.