Logan Ledger – Golden State

Logan Ledger - Golden State album cover

Traditionele country van de jaren zestig en zeventig, uitgevoerd door nieuwe hedendaagse artiesten, het blijft een dingetje. Het is moeilijk om met dit soort muziek echt goed door te breken bij een groot mainstream publiek. Sommige artiesten krijgen het een soort van voor elkaar. Eerder dit jaar hoorden we CheriƩ van Theo Lawrence, fantastische plaat. Dat album heeft aardig wat beweging gemaakt. Maar ook Golden State van Logan Ledger mag dit jaar niet onopgemerkt blijven.

Logan Ledger maakte drie jaar geleden zijn entree met zijn titelloze debuutplaat. Dat album kwam uit op het zeer gewaardeerde Rounder Records en deed het uitstekend bij de luisteraar. Ook muziek critici waren ontzettend lovend over hem en er werd dan ook vol verwachting gewacht op nieuw werk. Het heeft een tijdje moeten duren, maar drie jaar later is Golden State gearriveerd.

Zijn debuut van drie jaar geleden is een beetje van alles wat. Het bevat country invloeden, maar leent ook van genres zoals folk en blues. Naar mijn mening is Golden State anders en leunt Logan Ledger dit keer veel meer naar traditionele country muziek. Dat is voor de pure country fanaat natuurlijk ontzettend prettig en dit album doet alles wat je van traditionele country mag verwachten.

Het hele country gevoel wordt versterkt met het feit dat Shooter Jennings, de zoon van Waylon Jennings, achter de productieknoppen is gaan zitten. De zoon van Waylon heeft inmiddels een behoorlijke staat van dienst. Niet alleen als artiest heeft hij een aantal uitstekende albums uitgebracht. Hij werkt als producer met bekende artiesten zoals Tanya Tucker, Brandi Carlile en Turnpike Troubadours. Je hoort duidelijk dat hij zijn stempel heeft weten te drukken op het geluid van Golden State.

En niet alleen Shooter Jennings is een ervaren naam geweest tijdens het produceren van Golden State. Logan Ledgers heeft ook vrienden gemaakt met uitzonderlijke muzikanten zoals Nick Bockrath (Cage the Elephant), Russ Pahl (Sturgill Simpson, Tyler Childers), Ted Russell Kamp en Jamie Douglass. De hele club heeft geweldig werk afgeleverd en een traditionele country plaat van klasse weten te produceren.

Logan Ledger is een van de meestbelovende country artiesten van dit moment. Met zijn titelloze debuutplaat uit 2020 wist hij menig luisteraar naar zich toe te trekken. En drie jaar later produceert hij met Golden State wederom een sterke plaat. Je moet van traditionele country houden om dit te kunnen waarderen, het is best traag van tempo. Maar gezien de lovende reacties zitten hier genoeg liefhebbers van het oh zo mooie country genre op te wachten.