Midland – The Last Resort: Greetings From

Midland - The Last Resort: Greetings From album cover

Midland staat altijd garant voor een portie good ol’ country muziek. Ik was vorig jaar dan ook zeer positief over het akoestische The Sonic Ranch en ook EP The Last Resort was prima vertoeven. Deze EP zou de opmaat worden naar een volledig album. En eindelijk mogen we The Last Resort: Greetings From in zijn volledigheid omarmen.

Dat gaat zo allemaal goed zou je zeggen. Ik vind Midland één van de beste hedendaagse country acts met een ontzettend lekkere flow. De muziek heeft veel authentieke country invloeden en het stemgeluid van frontman Mark Wystrach vind ik één van de beste, zo niet de beste, binnen country muziek. Met deze nieuwe plaat kan het dan ook niet misgaan, of toch?

Laat ik vooropstellen dat ik The Last Resort: Greetings From wederom een sterke plaat vind van Midland. Het enige probleem is dat ik bijna alle betere nummers al hoorde op de EP. Het wordt duidelijk dat ze hun kruit al hebben verschoten vorig jaar. En dat vind ik toch jammer en zie je steeds meer gebeuren binnen de country muziek.

Van te voren al veel singles en wat EP’s uitbrengen en uiteindelijk samen laten komen tot een plaat. Jammer vind ik dat, want ik ben een echte album luisteraar. En klaarblijkelijk is dat de laatste jaren binnen de muziekindustrie veranderd. Mensen hebben duidelijk geen tijd meer om 45 minuten te besteden voor een hele plaat en willen hun muziek consumptie binnen een paar minuten hebben. Heel jammer.

En nogmaals, dat maakt The Last Resort: Greetings From helemaal geen slechte plaat. Nieuwe nummers zoals The Last Resort, Longneck Way to Go (met Jon Pardi) en If I Lived Here vind ik helemaal niet mis. Maar dat zijn dan ook de enige nieuwe nummers die ik nog een beetje de moeite waard vind. De rest van de best waren allemaal al te horen op de EP van vorig jaar. Toch is dit een niet te onderschatte country plaat en heeft genoeg opverende en interessante momenten. Midland verveelt wat dat betreft nooit.

Deze plaat gaat ongetwijfeld goed scoren binnen de Amerikaanse hitlijsten. Dat verdient het ook, omdat dit country muziek is met een eigen smoel, een eigen identiteit. Dat zijn de vorige platen van Midland ook en ze hebben als band op hun eigen kracht een plekje binnen country muziek veroverd. Al met al een aantal leuke toevoegingen aan het oeuvre van dit trio, alleen jammer dat de verrassing er inmiddels een beetje vanaf is.

Uitgebracht door Big Machine Label Group