Penny Arcade – Backwater Collage

Penny Arcade - Backwater Collage album cover

Penny Arcade is het project van de Britse singer-songwriter James Hoare. Het is zijn eerste solo album met deze benaming. Als je een beetje bekend bent met de Britse pop muziek dan zul je namen zoals Veronica Falls, The Proper Ornaments en Ultimate Painting herkennen. James Hoare is onderdeel van deze bands.

Maar dit jaar heeft James Hoare besloten om in zijn eentje muziek te maken. Geen ellenlange discussies over hoe de liedjes horen te klinken en hoe ze gerangschikt dienen te worden. Backwater Collage is een volwaardig solo project waar James Hoare zijn creatief rijkelijk heeft laten vloeien. Het levert een album op dat meer dan de moeite waard is om naar te luisteren.

Als je naar Backwater Collage luistert dan zul je vast denken, waar heb ik dit eerder gehoord? Dit gevoel kreeg ik in ieder geval en er is één band waarvan ik denk dat deze muziek heel veel op lijkt. En dat is de muziek van de Amerikaanse band Real Estate. Dit betekent dat de muziek heel dromerig klinkt en je even in zomerse sferen bevindt. Hele warme en zonnige muziek.

Ondanks dat ik het idee krijg waar heb ik dit eerder gehoord is Penny Arcade niet het zoveelste Britpop bandje, maar heeft genoeg unieks te bieden als je van dit genre houdt. De muziek op Backwater Collage is gelaagd en er is met veel zorg geproduceerd. Het wordt duidelijk dat James Hoare echt het gevoel heeft voor het produceren van aanstekelijke liedjes. Ik vind dit een van de betere recente albums binnen het indie genre.

Ook aardig om te vermelden is dat er een prettig tempo in zit. De meeste liedjes op Backwater Collage zijn minder dan drie minuten en dat is voor dit soort dromerige muziek precies goed. Geen minutenlange solo’s, maar kort en krachtig. Ik houd ervan dat liedjes niet te lang worden uitgespannen en dat het snel wordt gebracht. En dat is wat Penny Lane precies met dit album doet.

Of Penny Lane, James Hoare, dit project een vervolg gaat geven is afwachten. Ik hoop het, want Backwater Collage is een hele eerste sterke zet en biedt genoeg goede liedjes voor liefhebbers van het indie genre. Het wordt mij niet helemaal duidelijk, maar ik denk dat dit album productie kent tijdens de pandemie. Misschien dat het dan een eenmalig avontuurtje is. Maar goed, dit album is een prettige eerste kennismaking en hopelijk kunnen we een vervolg verwachten. Daar zou ik in ieder geval geen nee tegen zeggen.