Rich O’Toole – Ghost

Rich O'Toole - Ghost album cover

Het is een tijd geleden dat Texas country artiest Rich O’Toole zijn succesvolle debuutalbum Seventeen uitbracht. 2006 om precies te zijn. Er is in de tussentijd ontzettend veel gebeurd en het muzikale landschap is enorm veranderd. Toch staat deze rasartiest tegenwoordig nog gewoon sterk en blijft nieuwe albums produceren. Dat doet hij iedere keer weer zeer verdienstelijk en ook Ghost maakt wederom veel indruk.

Over het vorige album, New York uit 2020, was ik toentertijd al heel enthousiast. Het was mijn eerste kennismaking met Rich O’Toole. Ik heb de afgelopen jaren een soort van passie ontwikkeld voor Texas country artiesten en heb al veel hele goede artiesten uit de Lone Star State mogen ontdekken. En daar is Rich O’Toole dan ook zeker onderdeel van.

In Nederland is Rich O’Toole een onbekende, maar binnen de Texas country scene is hij een vaste waarde en een van de sterkhouders. Hij kan op 39-jarige leeftijd 23 top tien en 3 nummer één liedjes noteren in de Texas Music Chart. Het zegt wat over hoe populair deze artiest is in zijn geliefde thuisstaat. De erkenning is er van een groot publiek en er is succes.

Ghost verkent geen nieuwe wegen ten opzichte van eerdere albums. Artiesten zoals Rich O’Toole hoeven zo nodig niet te vernieuwen. Het overgrote deel van zijn publiek verwacht een nieuw album, maar dan in een iets ander jasje. Zo kunnen ze een mooi avondje uit beleven met een mix van bekende oude nummers en nieuwe nummers. Rich O’Toole levert precies dat.

Rich O’Toole heeft als primaire doel om geweldige Amerikaanse songwriter rock te maken. Net zoals zijn helden Bruce Springsteen, John Mellencamp en Steve Earle. Nu zijn dit wel hele grote namen, maar uiteindelijk bereikt hij dat toch met zijn muziek. Iets minder bekend, maar je kunt niet ontkennen dat hij met albums zoals Ghost geweldige Amerikaanse country rock muziek produceert.

Net zoals New York ben ik wederom zeer content met Ghost. Rich O’Toole laat met dit album horen dat hij tot een van de betere Texas country artiesten van het moment behoort en dat er van inspiratie gebrek geen sprake is. Hij zal heel veel luisteraars tevreden stellen met deze nieuwe set aan songs en dat is een goed iets. Geen vernieuwing, maar veel herkenbaars. Helemaal niets mis mee.