Rob Baird – Burning In The Stars

Rob Baird - Burning In The Stars album cover

Het vorige album van Rob Baird, Anthems, kende beetje een vreemde release. Het album merkte ik pas op Spotify een paar maanden na de release. Eigenlijk verscheen het, voor mij althans, vanuit het niets. Geen aankondiging of iets dergelijks. Dat is anders met Burning In The Stars. Netjes aangekondigd en uiteindelijk overal te horen en verkrijgbaar. Ik ben altijd enthousiast over albums van Rob Baird en dat is dit keer niet anders.

Rob Baird is een singer-songwriter uit Memphis, maar hij woont al een hele lange tijd in Austin. Daar maakt hij naam met zijn albums en boekt hij successen. Inmiddels heeft hij een eigen platenlabel en trad in het verleden op met artiesten zoals Jason Isbell, Nathaniel Rateliff en Billy Joe Shaver. Niet de minste namen op het podium mee te delen en naar mijn mening is dat volkomen verdiend.

Want Rob Baird levert ieder nieuw album weer geweldig werk af en toont iedere keer weer dat hij tot een van de betere singer-songwriters van het moment hoort. Hij beschikt over een fantastische stem en weet daar telkens weer indruk mee te maken. Maar ook de structuren van de liedjes zitten elke keer weer goed in elkaar en alle liedjes zijn van hoogwaardige kwaliteit.

Voor Burning In The Stars zocht Rob Baird contact met Nashville’s Ruston Kelly. Of andersom, dat kan ook. Het levert een prachtig duet op. Ik verbaas mij een beetje dat ze samen een nummer hebben opgenomen. De muziek van Ruston Kelly klinkt namelijk heel anders dan van Rob Baird. Desalniettemin past de song goed op dit album en is van toegevoegde waarde.

Rob Baird kan bij mij geen verkeerd doen en ook op Burning In The Stars laat hij horen dat hij een fantastische singer-songwriter is met genoeg inspiratie. Het zijn elf uitstekende liedjes waar je gewoon een hele plezierige tijd mee kan beleven. Het verkent geen nieuwe wegen ten opzichte van vorige albums, maar dat maakt in dit geval niet uit. Hij mag van mij honderd van dit soort albums maken.

Alhoewel Rob Baird al een tijdje artiest is, is hij in Amerika niet heel bekend. Hij haalt nette stream cijfers, maar hij moet het echt hebben van optredens. Met albums zoals Burning In The Stars beschikt hij weer over wat nieuwe liedjes om de shows mee op te vullen en dat is prima. Rob Baird zal met zijn tedere liefdesliedjes geen mainstream artiest worden, maar bereikt net genoeg publiek om er een leuke carrière van te maken. En daar is helemaal niets mis mee.