Roland Roberts – All About the Timing

Roland Roberts - All About the Timing album cover

Wat mij direct opvalt aan het verhaal van muziek artiest Roland Roberts is dat hij zich beweegt in de staat Alaska. Dat is nu niet zo snel een staat waar je country muziek zou van verwachten. Als ik terug denk aan eerdere recensies dan liggen de roots van Ava Earl in Alaska. Opmerkelijk dat zo’n afgelegen staat van Amerika een bloeiende muziek-scene heeft.

Maar Roland Roberts komt niet oorspronkelijk uit Alaska. Memphis geboren, Alabama opgevoed en Colorado opgegroeid, zoals hij het zelf mooi zegt. En hedendaags dus voornamelijk te vinden in Alaska. En dat Alaska een veelbelovende country artiest rijker is wordt met Roberts z’n debuutplaat All About the Timing wel duidelijk.

Ondanks dat Roberts een echte Amerikaan is werd zijn debuutplaat opgenomen in Yukon, Canada. In de Old Crow Recordings studio heeft Roberts samen met producer Bob Hamilton samen het album geproduceerd. Nu prijkt de reputatie van de namen die Hamilton produceerde niet heel hoog. Maar dat kan met All About the Timing wel eens veranderen. De plaat klinkt strak, vol met verschillende instrumentatie en alle tracks zijn even sterk.

De vraag of je dit een echte country plaat kan noemen is twijfelend te beantwoorden. Het neigt ernaar met instrumenten als pedal steels, harmonica’s en fiddles. Maar ook tinten van folk, delta blues en bluegrass doen z’n intreden. Het maakt van All About the Timing een diverse plaat die heel knap overeind blijft staan tussen alle andere soortgelijke albums van deze tijd.

Na het opnemen van dit album in Yukon reisde Roland Roberts terug naar Alaska om te proberen een band te vormen om zijn muziek aan het publiek te laten horen met een vol geluid. En dat is hem gelukt. Met een bassist, drummer en een multi-instrumentalist vormt hij de Roland Roberts Band. Optredens zijn weer volop aan de gang in Amerika en ook Roberts en zijn band touren volop.

Of All About the Timing grote golven gaat maken binnen de country verwacht ik niet. Het is een zeer degelijke plaat, ligt lekker in het gehoor, en heeft zeker zijn momenten. Het begin is er in ieder geval voor Roland Roberts en hij kan met uitstekend songmateriaal de weg op. Er liggen in ieder geval genoeg mogelijkheden om zijn variƫrende geluid uit te breiden en verder door te ontwikkelen op toekomstige platen. En wie had dat gedacht, een bloeiende country scene in Alaska? Ik ben benieuwd wat we meer kunnen verwachten uit deze staat. Roland Roberts vergeet ik in ieder geval niet snel.

Uitgebracht door William Roland Roberts III