Sharna Burcher – Backwards Town

Sharna Burcher - Backwards Town album cover

Om naar Australië te reizen ben je normaal gesproken meer dan een dag onderweg. Het ligt letterlijk aan de andere kant voor de wereld voor ons. Dat de Aussies (en Kiwis) ook aardige country muziek weten te maken ben ik de afgelopen tijd achter gekomen. Roo Arcus is een fijne Australische country zanger die veel gelijkenissen toont met George Strait. En zo besprak ik ook eerder Jody Direen, de Nieuw-Zeelandse die naar mijn mening een van de country pop sterren van dat land is. Maar er zijn uiteraard meer artiesten die in Oceanië de focus hebben liggen op country en Sharna Burcher is daar één van.

Burcher kwam al vroeg in aanraking met country muziek door haar vader en ze wist dan ook al vroeg in haar kindertijd dat ze country artiest wilde worden. Met het luisteren naar country legendes zoals Tammy Wynette en Loretta Lynn heb je naar mijn mening een aardig fundament liggen en kan je daar op verder bouwen. Het is heel simpel om deze artiesten als schatplichtig te zien, maar wordt er ook wat mee gedaan?

Veel country artiesten kiezen toch voor een geluid dat heel ver weg ligt van oude country helden en heldinnen. Dit geldt niet voor Sharna Burcher, want ze benadert met haar nieuwe plaat Backwards Town naar mijn mening heel goed haar artiesten waar ze zo tegenop kijkt. Deze plaat is zo country als het maar kan zijn met een geweldige inkleuring van diverse instrumentatie.

Backwards Town is een fijn en prettig album om te luisteren. Het luistert wat dat betreft heerlijk weg, met allerlei typische country melodielijnen en verschillende opbeurende ritmes. Niet voor niets is Sharna Burcher afgestudeerd aan de CMAA Academy of Country Music in 2016, een Australische opleiding speciaal gericht op country muziek. Alle fijne kneepjes die ze daar leerde verwerkt Burcher perfect in haar muziek.

Ze geeft wat dat betreft helemaal niet toe aan de country pop die je in Amerika en ook in Australië hoort. Zoals gezegd blijft ze dicht bij de bron van vroegere country artiesten. Dat valt alleen maar erg te waarderen, want het zou de makkelijke weg zijn om een country pop plaat te maken. Je bereikt daar immers veel meer luisteraars mee en je zal eerder op de radio te horen zijn.

Backwards Town dus, tweede plaat van Sharna Burcher en eentje om in te lijsten. Country muziek zoals country muziek hoort te zijn en daar vooral niet moeilijk over doen. Je zit er vanaf het eerste zwepende titelnummer Backwards Town meteen in en sleurt je zo’n 40 minuten mee door heerlijke country contreien. Sharna Burcher is een artiest om te onthouden. Vooral als artiesten zoals Jade Jackson, Becky Warren en Cailtin Cannon je bekend voorkomen kan je deze plaat zonder twijfel opzetten. En ook zonder kennis te hebben van die artiesten is Sharna Burcher een uitstekende aanrader zo tegen het einde van het jaar.