Small Town Jones – Kintsugi

Small Town Jones - Kintsugi album cover

Small Town Jones is het project van singer-songwriter Jim Jones. Zes jaar geleden bracht hij zijn vorige plaat uit en heeft dus ruim de tijd genomen om nieuwe liedjes te schrijven. Ik ben niet bekend met eerder werk, maar wat ik hoor op het nieuwste wapenfeit Kintsugi spreekt mij heel erg aan. Het album staat hier een tijdje in de rotatielijst en heeft mij op een positieve manier verrast.

Jim Jones werkt niet alleen als Small Town Jones. Hij werkt voornamelijk met Michael Reed. Met hem werkt hij al vanaf jongs af aan samen en is naast een goede vriend ook drummer, multi-instrumentalist en producer. Dit hoor je gelijk aan Kintsugi, want hij drukt zijn stempel op de muziek. Het zijn kleine details, maar je hoort subtiele banjo’s, maar ook prachtige stilistische violen, pedal steels en blazers.

Kintsugi heeft mij zoals gezegd op een positieve manier verrast. Er komen de afgelopen maanden veel uitstekende nieuwe albums uit en het is moeilijk om elke week weer een selectie te maken. Na Small Town Jones een kans te hebben gegeven was ik gelijk overtuigd. Het album is toegankelijk en heeft heel veel te bieden voor de verfijnde Americana luisteraar.

Het album mag wat mij betreft dan ook opgemerkt worden door een breder publiek. Small Town Jones is al een lange tijd actief, maar het lijkt vooralsnog niet veel luisteraars te bereiken. Typisch een muziekproject voor een klein select groepje. Dat is jammer, want albums zoals Kintsugi zijn fijn om te luisteren en laten je met een tevreden gevoel achter. Het doet alles goed.

Small Town Jones is niet een fulltime dagelijkse bezigheid van Jim Jones. Zowel Jim als Michael hebben ook een normale baan buiten de muziek om het leven te kunnen bekostigen. Jim werkt met jongeren en Michael creëert muziek voor films en televisie. De aandacht wordt verdeeld, maar gelukkig zegt dat niets over de kwaliteit van Kintsugi en leveren ze fantastisch werk af.

Kintsugi is een overtuigend plaatje en Small Town Jones staat op mijn radar. De muziek klinkt prettig in het gehoor, de songs zijn op een creatieve wijze geproduceerd en er is vooral gelet op details. Jammer om te zien dat artiesten zoals Small Town Jones weinig aandacht krijgen. Het is natuurlijk wel zo dat er weinig tijd is om muziek te promoten via bijvoorbeeld shows. Maar dan nog verwacht je met dit soort kwaliteit albums een groter bereik. Als je een liefhebber bent van fijne Americana muziek dan raad ik je dit album aan. Je kunt er niet verkeerd mee gaan.