10 Cent Stranger – When You Move On

10 Cent Stranger - When You Move On album cover

Soms glippen je albums door de vingers. Albums die eigenlijk verdient worden om opgemerkt en gehoord te worden. Maar doordat er een gigantisch aanbod is aan muziek komt het af en toe voor dat je albums helemaal mist. Dat is van toepassing op de plaat van 10 Cent Stranger. When You Move On kwam begin augustus uit en liep helemaal langs mij heen. Onterecht, geheel onterecht. Deze band maakt hier een van de meest frisvolle en opbeurende debuut altcountry albums van het jaar. Aldus nog mijn blik op deze plaat.

10 Cent Stranger is een band uit Wyoming en vormden zich in 2015. De band bestaat uit zanger / gitarist Bob Lefevre, zangeres Laniece Schleicher, zangeres Elianna Paninos, J Shogren op dobro en Jack Clarendon op fiddle. Daarnaast is er nog een ritmesectie met drums en bass. Het clubje is extreem goed op elkaar ingespeeld en speelt de pannen van het dak op When You Move On. Dat druk ik nog zachtjes uit.

Want wat is dit toch hemelse muziek. Ik had niet verwacht dat ik dit jaar nog zo’n parel zou tegenkomen, maar 10 Cent Stranger krijgt het voor elkaar. De wisselende samenzang op de nummers pakken perfect uit, waarbij ik Laniece en Elianna stemgeluid licht verslavend vind. Dit is toch zo erg genieten en ongelofelijk sterk.

De kracht zit naast de zang in de instrumentatie. Ik houd van fiddle klanken, daar maak ik geen geheim van. Vooral zoveel mogelijk fiddles, het kunnen er niet genoeg zijn. Vandaar dat Turnpike Troubadours en Flatland Cavalry favorieten zijn hier. Daar kan 10 Cent Stranger zich zomaar bijvoegen. De vele lofzang gaat op When You Move On dan ook zeker uit naar fiddle-speler Jack Clarendon. Op één nummer na, hoor je hem schitteren met de fiddle en geeft hij de volle 100%. Dat maakt deze plaat dan ook zo extra speciaal en uniek.

Ook de dobro van Shogren komt regelmatig terug op When You Move On en geeft net even dat extra country gevoel. Alhoewel ik vind dat dit album niet volledig als country geduid kan worden. Ik mis toch een pedal steel gitaar en ook de teksten zijn naar mijn mening niet te vergelijken met andere country artiesten. Maar maakt dit allemaal nog uit nadat je klaar bent met het luisteren van deze plaat. Je sluit het af met een voldaan gevoel en wilt dit album opnieuw.

Pieken en dalen vind je niet op When You Move On, het niveau blijft constant en erg hoog. Al sluiten 10 Cent Stranger de plaat af met voor mij de beste nummers, Like the Sea en Gladstone. Het zijn de neusjes van de zalm. Je merkt de energie, kracht en plezier die deze formatie uitstraalt. Dit is een debuutplaat en dat betekent dat de band een lange tijd heeft om de plaat te perfectioneren. Zeker als je nagaat dat ze sinds 2015 bestaan. Kunnen ze dit belachelijke hoge niveau volhouden met de volgende platen? Dat is de vraag.

Eerst nog maar even When You Move On laten inwerken. Dit album ga je hier over twee maanden terugzien in het eindejaarslijstje en kan wel eens heel hoog gaan scoren. Ondanks dat er veel muziek tegenwoordig wordt uitgebracht blijven er pareltjes uitkomen zoals dit album. Als je denkt dat het niet beter kan val je in een volgende verbazing terecht. Dat is wat 10 Cent Stranger met When You Move On hier doet. Luister en oordeel zelf, ik denk dat deze recensie je wel heeft gemotiveerd.